Bloggerskan och medieprofilen Katrin Zytomierska har en ny affärsidé - att bilda eskortfirma. Med utgångspunkt i att sälja sällskap ska Katrin få fart på servicen, som hon dock menar kommer vara helt fri från sexuella tjänster.
– Precis som en dejtingsajt skulle jag hjälpa ensamma människor att få sällskap för kvällen. Det skulle inte vara prostituerade som fanns i mitt register utan det skulle vara helt vanliga tjejer som gillar att vara med på sociala sammanhang och tjäna sig en hacka för besväret, skriver Katrin på sin blogg.
"Löser sociala problem"
Men alla håller inte med om att Katrins nya affärstänk enbart är en bra idé.
– Man ska vara lite försiktig där för jag kan tänka mig båda utfallen. Å ena sidan har du en helt seriös och legitim verskamhet som skapar sysselsttning och löser sociala sällskapsproblem. Å andra sidan är det möjligt att man får vara vaksam på att oseriösa aktörer försöker komma in på eskortmarknaden, säger Michael Karlsson, forskare vid Södertörns Högskola som forskat om trafficking, till Nyheter24.
I Holland har eskortverkamhet tidigare varit förbjudet - men är numera lagligt. En anpassning som enligt Michael gjorts för att det det rådde en social acceptans kring sexköp i landet - något han tror kan hända även i Sverige.
– Ett scenario är att det i förlängningen kan ses som en förskjutning, att det blir socialt accepterat att de här personerna töjer på de tjänster som erbjuds. Man kommer in i ett gränsfall, en kram eller en kyss på kinden eller munnen och så vidare. Det är lätt att det uppstår en sådan problematik.
Tror du att man som eskort kan hamna i ett underläge där man inte kan säga nej?
– Den personen man hyr en timme kanske tänjer på erbjudandet för att göra kunden till lags så att man inte drar på sig klagomål, det är något man får vara vaksam på.
Vad tycker du om att man gör affärer på att sälja människor på det här sättet?
– Jag tror att det finns en efterfrågan och ett utbud och om det sköts seriöst så varför inte kunna acceptera det. Människor är olika och jag kan mycket väl tänka mig att det finns mängder av skäl till varför man behöver betala för ett sällskap och en representation.
"Kallar det event"
De kunder som Katrin Zytomierska ser framför sig kunna dra fördel av hennes affärsverksamhet finns till största del i en äldre målgrupp.
– Mina kunder skulle kanske i majoritet vara män i medelåldern med lite bättre ekonomi men om jag bara kunde skaffa mig lite snygga killar, vilket jag skulle, så skulle nog min kundkrets bestå av hälften hälften. Alltså män och kvinnor, skriver hon på bloggen och fortsätter:
– Tänk er möhippor! Bra marknad. Jag skulle kalla det hela för "event" vilket är precis vad det skulle vara. En eller flera män som går på en tillställning, "event", och med sig får de PR-konsulter som de betalar för. Mina konsulter skulle fungera som männens PR alltså. Bra!? Jävligt bra.
Nyheter24 har utan framgång sökt Katrin Zytomierska.