Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Kunderna rasar mot Tyras företag - hotar att anmäla

- 18/01/2012, 17:33 -
Tyras företag har gjort succé - men alla kunder är inte allt för glada.
1 av 3

Tyras företag har gjort succé - men alla kunder är inte allt för glada.

ALL OVER PRESS

Nu riskerar hon att bli anmäld till konsumentverket.
2 av 3

Nu riskerar hon att bli anmäld till konsumentverket.

ALL OVER PRESS

 det ut om man besöker Style By Tyras Facebook-grupp.
3 av 3

det ut om man besöker Style By Tyras Facebook-grupp.

Faksimil Facebook/Montage

Storbloggarens webshop möter kritik. Konsumenterna tar emot trasiga paket och får betala inkassokrav för varor de aldrig fått. – Jag har betalt nu, fått inkasso och har inga varor, säger en besviken kund till Nyheter24. Nu riskerar Tyras företag att bli anmält till konsumentverket.

STOCKHOLM. Storbloggaren Tyra Sjöstedt, 26, har rönt stora framgångar i bloggosfären och hyllas för sin företagsamhet. Och utan tvekan ger bloggerskans verksamhet bra med pengar. Nyligen köpte Tyra och hennes sambo en etagelägenhet i centrala Stockholm på 99 kvadratmeter för fem miljoner kronor. Kanske med hjälp av pengar från den relativt nyöppnade webshoppen som bloggaren startat.

Webshoppen ledde till flera fysiska butiker och företaget Style by Tyra gör allt större vinst. Men allt är inte frid och fröjd, och många kunder känner sig lurade, däribland Marlene Eliasson.

– Jag fick ett meddelande om att varan var skickad 7 december, men ingen vara har ännu kommit. Jag har flera gånger skrivit mejl till företaget men fick först till svar med att vänta och se. Sedan fick jag till svar att de ska lösa det hela, säger Marlene, till Nyheter24.

Trots att ingen vara har dykt upp fick Marlene sedan en påmminelse om en betalning på en faktura för det hon ännu inte fått. Inte heller ska hon ha fått fakturan som påminnelsen gällde.

Tvingades betala trots utebliven vara

– De skulle ta bort den och även påminnelseavgiften. I dag fick jag brev från inkasso om fakturan, och grejer som jag inte ens har fått. Jag valde att betala fakturan i sista sekund med påminnelseavgift, berättar Marlene som nu funderar på att anmäla Style by Tyra till Konsumentverket.

Och hon är inte ensam om att vara upprörd. På företagets officiella Facebook rasar de konsumenter som känner sig lurade. För vissa har den beställda varan inte dykt upp, för andra har man fått ta emot trasiga varor. Även kommentarer om tomma paket förekommer.

"Fick fel produkt hemskickad", skriver en användare, en annan ska förjäves försökt kontakta företaget via mail och telefon men inte fått något svar.

Skyller på posten och överbelastning

På sidan försvarar man sig gång på gång och skyller på att Posten slarvat bort varorna eller att företaget just bytt lokaler.

"Som sagt är vi jätteledsna för försenade ordrar, obesvarade mail och att det är svårt att komma fram i kundtjänst. Vi har haft extremt hög belastning runt jul och nyår och genomgår just nu en flytt så att vi gör allt vi kan föra att jobba i kapp nu", skriver man band annat.