Tisdag 22 Jun
Stockholm

Alexander Erwik om bloggskandalen

Johanna Trenck får lämna Finest efter sitt bloggfusk.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Det var i februari som modellen och bloggaren Johanna Trenck fick en storm av kritik. Det hade nämligen avslöjats att hon fått gratis skönhetsbehandlingar av företaget Q-med i utbyte mot smygreklam i sin blogg. Läsarna var helt i det mörka om samarbetet.

I dag kom beskedet. Trenck lämnar sajten. Den 27 mars var hennes sista dag som bloggare för Finest. Redan då togs allt hennes innehåll bort. Nyheter24 ringde upp Finest chefredaktör, Alexander Erwik, för att reda ut frågorna.

Varför slutar hon?

– Ja, av olika anledningar. Främst för att hon hade önskemål som inte vi kunde motsvara. Dessutom tror jag att hon var trött på Finest efter all kritik som hon fått. Vi blev lite tagna på sängen och det här rörde till det lite för oss. Vi kom överrens om att det var dags för oss att gå skilda vägar.

Men är problemet den dolda marknadsföringen eller att hon skrivit om plastikoperationer och har många unga tjejer som läsare?

– Många gillar den sortens marknadsföring och jag tycker inte att det är ett stort problem. I det här fallet verkade det finnas en överenskommelse mellan parterna. Men jag tycker att det är bloggaren som har ett ansvar där, speciellt om man har många unga tjejer som läsare. Vi har infört strikta regler för sådant här nu, förklarar Alexander Erwik, chefredaktör för Finest.

Det ryktas ju om att flera av era bloggare gör samma sak, får saker gratis och sedan skriver om det, är det något du känner till?

– Vi läser bloggar varje dag. Är det så att vi tror och känner att något sådant här är på gång så kontaktar vi bloggaren.

Hur kontrollerar ni att reglerna följs?

– Ja, vi kan aldrig kontrollera fullt ut. Vi vet inte om folk får saker gratis. Men vi varnar bloggarna, händer det fler gånger så är det tack och adjö. Vi har talat med de bloggare som vi tycker behöver känna till reglerna.

Ni verkar inte ha en sådan hård kontroll, hur säkra kan läsarna vara på att det de läser inte är dold marknadsföring?

– Hur skulle man kunna kolla det menar du?

Exempelvis be om kvitton, kontakta den andra parten...

– Det skulle man kunna göra. Nu har vi valt att inte göra det. Men om jag utgår från mig själv så läser jag bloggar med skepsism. Jag skulle aldrig göra en plastikoperation bara för att någon skrivit om det i positiva ordalag, säger Alexander Erwik.

Ärendet utreds fortfarande av Konsumentverket.

Skrivet av:

Kommentera
Kopiera länk
Dela