Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

21-åriga Nikeisha gör kometkarriär som regissör åt stjärnorna

Kunderna är många, och stora.
1 av 3

Kunderna är många, och stora.

Privat

Här framför videon med Eric Saade hon gjort.
2 av 3

Här framför videon med Eric Saade hon gjort.

Privat

Hon filmade den officiella videon för dam-EM i Fotboll och Eric Saade sjöng.
3 av 3

Hon filmade den officiella videon för dam-EM i Fotboll och Eric Saade sjöng.

Stella Pictures / Stella Pictures

Nöje | 10/02/2014 12:33

Stockholmstjejen Nikeisha Andersson gör karriär som videoregissör åt internationella jättekunder och artister. – Att få göra något sådant som 20-åring och vara helt själv med sitt team och artist inne på Friends arena – det är bara galet, berättar hon för Nyheter24.

Efter mycket vilja och en push av en av de anställda på det stora musikbolaget hamnade Nikeisha Andersson, då 19 år, på Sony Music. Det efter att man fått upp ögonen för några av talangens klipp. Något som blev bara början på en framgångssaga med stora och prestigefyllda uppdrag. 

Nu står 21-åringen på egna ben. Bland kunderna för 21-åriga Nikeisha Anderssons egna företag finns bland andra Xbox, UEFA Champions League, Sony Ericsson, Björn Borg och Björn Axén. 

Utöver att ha gjort musikvideos till Eric SaadeAnton Ewald och Amanda Fondell jobbar hon också med skivbolagsjättar som Warner Music, Sony och Universal.

Nikeisha, i dag 21 år, står bland annat bakom den officiella videon för dam EM från förra året. 

– Jag fick ett väldigt fint mail från UEFA Champions League efter jag regisserat den videon. Att få göra något sådant som 20-åring och vara helt själv med sitt team och artist inne på Friends arena och göra det man vill, det är bara galet. Jag blir rörd bara jag tänker på det, berättar hon för Nyheter24.

Via sitt egna företag står Nikeisha för idéer till olika artister men också världsledande skivbolag. Titlar som producent och regissör har rullat in. Hennes egna företag växte så mycket att det i dag är fler som delar på ansvaret. 

– Vi är tre producenter som ser till att alla produktioner rullar på för det är för mycket jobb för en person att hålla koll på. 

Vad är den största utmaningen du möter i ditt jobb?

– Illamåendet innan varje inspelning. Jag mår fruktansvärt illa innan varje inspelning och man kan knappt prata med mig. Dagen innan en inspelning är hemsk, jag vet inte varför. Prestationsångest, nervös, scenskräck, folkfobi.. Ja allt utom stressad, blir aldrig stressad tack och lov. Tror det är mina Barbados gener som kickar in. 

Vad är det sjukaste som hänt under en inspelning?

 När en vän till mig som designar för bland andra Lady Gaga, Beyonce, Rihanna och Madonna dök upp och stajlade en video som jag regisserade.

Musikbranschen är alltid hård, är den extra tuff som ung kvinna?

– Alla branscher är tuffa, vill man någonstans får man jobba för det, inget kommer gratis. Det finns idioter överallt tyvärr, men denna bransch har givit mig möjligheter och upplevelser som jag inget annat än kan vara tacksam för.

År 2010 stod Nikeisha för "Idol"-reklamen och tog ett stort kliv framåt. 

– Jag har alltid varit hundra procent säker på att jag skulle ha en reklamfilm på teve när jag var 40 år, men jag fick det när jag var 17. Jag är lika förvånad som många andra.

Här kan du se en del av det videomaterial Nikeisha står för:


Eric Saade – "Winning Ground" (The Official Song of UEFA Women's Euro):


Amanda Fondell - Let the rain fall: