Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Bloggerskan Dessies son utsätts för människohandel

- 22/05/2014, 11:58
”Får man verkligen göra så här?”.
1 av 4

”Får man verkligen göra så här?”.

Här ligger Dessies son Theodore. Övergiven och ensam.
2 av 4

Här ligger Dessies son Theodore. Övergiven och ensam.

Emma Svensson

Annika Leones gråtande och ensamma barn.
3 av 4

Annika Leones gråtande och ensamma barn.

Calle Wahlström

Tilde Frölings barn letar mat i papperskorgar.
4 av 4

Tilde Frölings barn letar mat i papperskorgar.

Martin Löf

Kändismammorna allierar sig i en gemensam kampanj för SOS Barnbyar.

I den skandalomsusade reklamkampanjen möter vi på den tragiska verkligheten i ett minst sagt annorlunda format.

Det är SOS Barnbyar och reklambyrån River som tillsammans med åtta stycken kändismammor, däribland Desireé "Dessie" Nilsson och Katrin Zytomierska, vill sätta fokus på de 150 miljoner barn i världen som saknar en eller båda föräldrarna.

Med hjälp av känslostarka montage på kändisbarnen, där de bland annat spyr blod och sniffar lim, hoppas nu SOS barnbyar att på ett provokativt sätt få kampanjen att kännas som "ett slag i magen". Detta enligt Jessica W Sandberg, PR-ansvarig på SOS Barnbyar.

"Det känns fruktansvärt att se"

En av de åtta kändismammorna är storbloggerskan Desireé "Dessie" Nilsson. Nyheter24 fick en exklusiv intervju med den nyblivna mamman där hon berättar om hennes känslor kring kampanjen. 

Hur kommer det sig att du ställer upp?

– Jag är rätt ny som mamma och man ser världen helt annorlunda när man får barn. Vad man egentligen har för roll i världen. Så det känns självklart att göra det man kan för att hjälpa till.

Vad fick Theodor göra på sin bild? 

– Theodore är så liten så han gjorde ju faktiskt inte så mycket, haha. Men på bilderna utsätts han för allt från trafficking till dåliga sjukhus och övergivenhet. Alla sorters utsatthet egentligen.

Hur känns det när du tittar på bilden och inser vilket öde han kunde skulle kunna haft om han fötts i ett annat land?

– Det är extremt gripande, det tar tag i mig som mamma men också som människa, att det faktiskt finns miljoner barn som lever så här. Fotografen Emma Svensson var grym på att göra bilderna väldigt mörka också.

Hur reagerade Theo på sminket?

– Inte alls faktiskt, det är helt ofarligt smink som de hade kollat upp att det var ofarligt för spädbarn. Vi kollade dessutom extra noga så att just Theodore inte råkade vara överkänslig på något sätt. Jag är rätt mammig trots allt.

Fick du betalt?

– Nej, det hade känts konstigt.

Känner du de andra mammorna?

– Jag känner Paula Uribe lite sedan tidigare men man vet ju vilka de andra är. Det känns lite roligare att man är en del av en större kampanj.

Kan det inte vara problematiskt att ställa upp i en sådan här kampanj?

– Egentligen inte. Klart man tänkte efter både en och två gånger men i ärlighetens namn – när miljoner barn far illa så gör man det man kan. Jag önskar att jag kunde göra mer.

Hur tror du att människor kommer att reagera på denna kampanj?

– Blandat tror jag, kanske 50/50. Om hälften älskar och stödjer och andra halvan hatar så har vi ändå åstadkommit det viktigaste, att få Sverige att reagera. Och kanske, kanske agera.

Hur tror du att du själv reagerat på denna typen av kampanj?

– Jag hade nog ryckt till lite först och sen förstått och gillat. Jag tror att det är just det som är det bästa med kampanjen, att den första tanken är ”får man verkligen göra så här?”.