Förstapersonsskjutaren ”Call of duty” brukar vara ett av de mest sålda spelen. Men årets ”Black ops 7” går upp mot ovanligt tufft motstånd i form av halvsvenska ”Battlefield 6” och helsvenska succén ”Arc raiders".
— Det finns alltid något nytt som händer och man kan inte låta sig distraheras av det. Man får sätta på skygglapparna och säga att vi kommer att utföra den vision vi tror på och som vi tror kommer att ge gensvar hos spelarna, säger Miles Leslie.

För sig själva
”Black ops” handlar om specialstyrkors uppdrag i lönndom och årets titel utvecklades i tandem med förra årets ”Black ops 6”. Det förra utspelades dock 1991, den här gången är året 2035.
— Det var intressant att se dem sida vid sida, för det lät oss separera dem längre ifrån varandra så att de verkligen står för sig själva.
I sexan utforskades sinnet hos flera av huvudpersonerna genom hallucinationer, vilket är något som Treyarch bygger vidare på.
— Alla känner vi oro och ånger. Men vad händer om man verkligen behöver möta dem, inte som en tanke utan en fysisk manifestation?

En balansgång
Metoden är en möjlighet att bryta den överenskommelse som finns mellan spelet och spelaren om vilka regler som gäller. För skaparna är det ett kreativt verktyg, men det är samtidigt en balansgång, medger Leslie.
— Då tappar du spelaren och då tjänar det varken berättelsen eller det unika spelsättet. Vi hade bra snack om vad som var för mycket eller inte och det finns en medveten tanke bakom allt.
Angola och Australien tillhör platserna som besöks i spelet. Men Leslie vill framför allt lyfta fram Japan, som för första gången är med i ett ”Black ops”-spel.
— Det kändes speciellt för oss att ta in Japan, att få skildra det inte bara i berättelsen utan i flerspelarläget och väcka de här platserna till liv. Vi studerade det så mycket och jag tror att vi fick till det på ett intressant sätt.





