Avtalet på fyra år gäller hela världen, inklusive USA, och Youtube har köpt rättigheterna att sända såväl själva galan som stjärnornas entré på röda mattan och från det som sker bakom scenen.
Att filmvärldens största gala flyttar från linjär-tv till nätsändningar innebär ett stort symboliskt skifte för galan, som inte tillåter filmer som enbart strömmats att bli nominerade.
Oscarsgalan var under många år en stor publikmagnet för tv-bolaget ABC som sedan 1975 har sänt evenemanget varje år. 1998, när ”Titanic” vann elva statyetter, lockades 55 miljoner amerikaner att titta på galan.
Tittarsiffrorna har sedan dess sjunkit och i mars i år lockades enligt Variety bara drygt 18 miljoner tv-tittare i USA. Den galan gick dock också att strömma på Disney-ägda plattformar. Enligt ABC var det yngre tittare som valde mobiler och dataskärmar i stället, en publik som galan nu vill nå.
Youtube är den kanal, digitalt eller linjärt, som lockar flest tittare i USA enligt mätbolaget Nielsens siffror. I maj hade Youtube 12,5 procent av allt tv-tittande i landet, de linjära tv-kanalerna hade tillsammans drygt 20 procent.



.jpg)
