Nyheter24
Annons

Hög risk att vilseledas i val av försäkring

Publicerad: 11 juni 2025, kl. 06:02
Daniel Barr är Finansinspektionens generaldirektör fram till och med den 18 juni. Foto: Henrik Montgomery/TT

Försäkringsförmedlare drivs ofta mer av sitt eget intresse att tjäna pengar än kundens bästa. Det är en av de brister som Finansinspektionen upptäckt när de synat företagen som förmedlar försäkringar. Vi ser en hög risk för att kunden vilseleds, säger generaldirektör Daniel Barr.

En kund ska välja tjänstepension, anlitar en försäkringsförmedlare som ger rådet att flytta pengarna från traditionell försäkring till fondförsäkring. Ett råd som riskerar att bli vilseledande och präglat av en snårskog av intressekonflikter, om man får tro resultaten av den analys som Finansinspektionen nu presenterar av 278 försäkringsförmedlare i landet.

Resultaten blottar en riskfylld marknad där fristående, mindre förmedlingsföretag blir allt färre, och större aktörer – ofta med riskkapital i ryggen – erövrat en allt starkare position.

— Vi ser också en kraftig ökning av flyttar mellan försäkringsbolagen, säger Daniel Barr.

I grunden är det bra, Finansinspektionen ser gärna konkurrens, framhåller han.

— Men provisioner, inte främst i kundens intresse, verkar vara det som driver en stor del av dessa flyttar.

Annons

Korsförsäljning vanligare

Provisionen är en del av avtalet mellan förmedlingsföretag och försäkringsbolag.

— Men bolagen är skyldiga att föreslå produkter och tjänster som ligger i kundens intresse. Risken är nu att förmedlingsföretagen styr valen mot den som betalar högst provision i stället för att titta på vad som är bra för kunden, säger han.

En hög risk för intressekonflikter finns också på den kollektivavtalade marknaden för tjänstepension i och med att den nu i allt högre grad erbjuder korsförsäljning, menar Daniel Barr.

— Du kan övertalas att flytta tjänstepension till ett bolag och i samband med det få rabatt på bolån. Men sedan om några år kan det valet visa sig bli mycket dyrare i avgifter och kostnader, säger Daniel Barr.

Annons

Var misstänksam

Hur ska man då tänka som kund för att inte vilseledas?

— Man ska ha en sund misstänksamhet. Rådgivaren kanske egentligen är en säljare som vill kränga på dig en produkt som gynnar rådgivaren mer än dig, säger han, och betonar att avgift och risk i regel ökar om man byter från traditionell försäkring till fondförsäkring.

Hans råd är också att be om att få ordentligt underlag, skriftlig information och ta reda på vilka alternativ som finns.

— Fråga hur rådgivaren får betalt. Sedan kan man fundera på hur det påverkar råden, säger Daniel Barr.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons