Inom dagligvaruhandeln har priserna framförallt stigit på enskilda varugrupper, såsom kaffe, mejeriprodukter och kakao. Enligt Lindquist är det är positivt att det inte handlar om breda prisökningar – så som det var under 2022 och 2023.
Externa faktorer som global osäkerhet, klimatförändringar och störningar i handelsflöden gör att det blir lite högre matpriser i hela Europa.
I Huis prognos spås matpriserna öka med ungefär 3,5 procent 2025. Som konsument kan man inte räkna med lägre matpriser framöver – däremot att prisökningstakten blir mer stabil.
Många kunder väljer numera en billigare motsvarande produkt i mataffären, eller väntar in kampanjer på de produkter som stigit mycket i pris.
— Man passar på att köpa flera paket kaffe eller smör när de väl är på kampanj, säger Lindquist.
Även om inflationen är mer stabiliserad än vad den var för några år sedan är prisnivån på mat väsentligt högre än tidigare.
— Det är just därför vi också ser att konsumenternas prismedvetna och kampanjorienterade beteende består, säger Lindquist.