Kontanter används i allt mindre utsträckning, men detta till trots vill åtta av tio svenskar, enligt en Verian-undersökning genomförd på uppdrag av Bankomat AB i april i år, fortsatt se sedlar och mynt som ett möjligt betalmedel i framtiden.
– Även bland människor som oftast använder digitala betalsätt finns det en insikt om samhällsbehovet av en fungerande kontanthantering, sa Johan Nilsson, marknadschef på Bankomat AB, i ett pressmeddelande då.
MISSA INTE: Passen behöver förnyas nu – kan bli dyrt annars

Stora problem för Bankomat på sistone
Men under den senaste tiden har Bankomat själva, som har hundratals uttagsautomater runt om i Sverige, drabbats av stora problem när det gäller just kontanthanteringen.
Sedan årsskiftet har företaget nämligen börjat hantera transporter till många automater själva, vilket lett till problem.
"Det är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa inkörningsutmaningar och ibland leder det till att vi inte kan fylla på automaterna med kontanter i tid", har Jenny Danielsson, kommunikationsansvarig på Bankomat AB, tidigare sagt till Nyheter24.

Räkna med fortsatta problem över sommaren
Men hur länge kan problemen kvarstå egentligen? I en intervju med P4 Stockholm ger Johan Nilsson dystra besked.
– Det är jättesvårt att säga när vi är på vad vi kallar "normalt driftsläge". Vi kommer att få räkna med att vi har störningar och sämre tillgänglighet i alla fall i juli och augusti, säger han till radiokanalen.