Tredje kvartalet noterade den största ökningen av e-handlade paket sedan pandemin. Uppgången var 17,4 procent jämfört med samma period i fjol till nästan 55 miljoner paket, enligt branschorganisationen Transportföretagens återkommande mätningar.
Framför allt är det utlandspaketen som driver tillväxten – plus 39 procent – och dessa uppgår nu till en fjärdedel av alla paket. Inrikes e-handlade försändelser ökade med elva procent.
Second-handpaketen via olika marknadsplatser ökade samtidigt med 41 procent till 5,5 miljoner.
Returerna var rekordfå som andel. Åtta procent av de e-handlade varorna skickades tillbaka till leverantören. Det beror, enligt Transportföretagen, bland annat på att varugrupper med låg returgrad som apoteksvaror, kosmetika och kinesiska lågprisvaror, har gått extra starkt i e-handeln. Även att e-handlare börjat skicka gratis returer påverkar.
I mätningen ingår leverantörsfirmor som bland andra Postnord, DHL, Bring, Budbee, Instabox och DB Schenker.




