Den 4 mars började Skatteverket skicka ut de första inkomstdeklarationerna, då till de som senast den 3 mars skaffat digital brevlåda.
Sedan mitten av mars har även deklarationerna i pappersformat börjat skickas ut och från och med den 19 mars är det möjligt att deklarera på myndighetens hemsida.
Den som deklarerat förr vet att det finns en hel del att hålla reda på, både i form av datum och potentiella avdrag som kan göras.
.jpg)
Har du anmält bankkonto till Skatteverket?
Den 15 mars meddelade Skatteverket, i ett pressmeddelande, att det är drygt 8,4 miljoner personer som ska deklarera i år.
– Kom ihåg att kontrollera att dina uppgifter stämmer och fundera på om det behöver göras några ändringar eller tillägg. Det finns en beräkningstjänst på skatteverket.se för att ta reda på om resor till och från jobbet ger rätt till reseavdrag. Avståndet mellan bostad och arbetsplats behöver vara mer än fem kilometer och samtidigt ska tidsvinsten vara mer än två timmar per dag jämfört med att resa kollektivt, säger Jan Janowski, deklarationssamordnare på Skatteverket, i pressmeddelandet.
.jpg)
Men i samband med utskicket av deklarationerna upptäckte myndigheten att många missat en viktig detalj.
"Nästan 700 000 saknade ett anmält bankkonto vid tillfället när deklarationerna började skickas ut", framgår i pressmeddelandet.
Om du inte meddelar vilket bankkonto en eventuell skatteåterbäring ska gå till kan ingen automatisk utbetalning ske. Har du ett anmält ett bankkonto redan ska det framgå av informationsbrevet som kommer med deklarationen.