Hanna Fridén: "Planka - bara en dyr försäkring"

KRÖNIKA. Hanna Fridén om fri kollektivtrafik och organisationen som kämpar för det.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet har återigen kommit med förslag om fri kollektivtrafik. Motiveringen är som vanligt miljön. Om vi gör det billigare så antas bilförfaren lämna bilen hemma i förmån till tunnelbana eller buss. De vill börja med att införa fri kollektivtrafik för studenter. Vi får hoppas de inte menar att studenter skulle ha råd att ta bilen fram och tillbaks till skolan vareviga dag – för det stämmer inte riktigt överrens med min bild av studenters ekonomi.

Att köra bil är nämligen i stort i dagsläget mycket dyrare än att åka kollektivt. Det är inte en prisfråga, det är en fråga om vad som är praktiskt, bekvämt, och även att vissa bara helt enkelt tycker om att köra eller åka bil framför att resa kollektivt.

Organisationen Planka.nu reagerade på en artikel som skrevs i DN där det bland annat hördes kritiska röster från Talinn. Talinn ska införa fri kollektivtrafik, i DN:s artikel dokumenterade man hur många av Talinnborna det var som var för förslaget samt att man tog med kritiska röster. Planka upprördes mycket av denna artikel då de kritiska rösterna fick höras som motvikt till det stora stödet som finns för fri kollektivtrafik, och föreslog att en av kritikerna helt enkelt bara skulle hålla tyst.

Så vad är Planka? Planka är en organisation som arbetar mot avgiftsfinansierad kollektivtrafik och anser att kollektivtrafiken ska betalas med skattepengar, var och en efter sin förmåga. Om du är medlem och åker fast för att planka så erbjuder sig Planka att betala dina böter. För att vara med i Planka och slåss för den avgiftsfria kollektivtrafiken så måste du däremot betala in 100 kronor i månaden, och om du åker fast och får böter måste du betala en självrisk på 100 kronor för att de ska betala dina böter. Det här är en av delarna som klingar falskt för mig i Plankas engagemang, Planka kan inte driva sin egen organisation utan avgifter. De har inte en utformning där deras egna medlemmar betalar utifrån förmåga – i stället ter sig hela organisationen som en synnerligen dyr försäkring. En annan sak som klingar falskt för mig är deras erbjudande för turister. Om man slåss för Stockholmares fria kollektivtrafik, varför har man små turistpaket där besökare kan betala 50 kronor för en vecka för att kunna planka utan att betala sina böter om de åker fast? Vad har de med Stockholmares situation att göra? För mig låter det bara som ett sätt att dra in mer pengar.

Jag vet inte hur mycket pengar Planka drar in. Det kan vara mycket eller nästan inget alls. Dessa siffror redovisas inte, men klart är i alla fall att deras engagemang för fri kollektivtrafik drivs genom att deras medlemmar betalar avgifter till dem i stället för till SL. Jag har svårt för detta och jag har aldrig kunnat se seriöst på Planka som organisation. Jag skulle vilja ha en redovisning av intäkterna och kanske en förklaring för varför de inte försökt utveckla en egen modell som fungerar efter var och en av medlemmarnas egen förmåga?

Själv är jag i dagsläget inte för fri kollektivtrafik. Jag vill hellre satsa pengar på att göra den bättre. De flesta som väljer bilen gör det inte av kostnadsskäl utan det handlar, som med mycket annat, om bekvämlighet. Det är i många fall skönare att åka en rak sträcka med din bil till ditt jobb istället för att hålla på med byten, stå och vänta, stressa och bli inklämd i morgonens rusningstrafik. Biltrafikanterna betalar gärna lite mer för att slippa den biten. En gratismorot torde inte ha en effekt.

Vad gäller kostnader och folks betalningsförmåga – Kostnaden för ett SL-kort är inbakat i socialbiraget. Jag säger inte att socialbidraget är perfekt, det är mycket vi behöver jobba med på det området, speciellt vad gäller familjer med låg inkomst som har barn. Men jag tycker att vi ska jobba där i stället, för fattigdom slår brett över flera faktorer, inte enbart transport, och det är där fokus bör ligga samtidigt som vi slåss för att få en bättre fungerande kollektivtrafik så att den blir ett mer attraktivt val.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!