Seher Yilmaz, krönikör på Nyheter24.
Seher Yilmaz, krönikör på Nyheter24.

"En sjuk kvinnovärld"

"Vi lever i en sjuk värld där det varje dag är tröttsamt att vara kvinna", konstaterar Seher Yilmaz i sin senaste krönika och ger reklambranschen en känga.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Seher Yilmaz

Jobbar med public affairs och brinner för jämställdhet.

Följ Seher Yilmaz på twitter här.

Förra veckan började hoppfullt. Någonstans för en bråkdels sekund fick jag se ljusglimtar i den annars så mörka reklambranschen.

Först hörde jag att Länsförsäkringar beslutat sig för att ta ner sin starkt kritiserade reklam. Ni vet, den där kvinnan är pantad som, medan hon pillar sig i håret, säger att hon inte förstår att man kan äga en egen bank och där mannen självsäkert med armarna i kors konstaterar att han självklart äger sin bank. Ja, den reklamen tog de ner. Länsförsäkringar insåg sitt misstag och bad om ursäkt. Helträtt tycker jag. Givetvis hade det varit bättre om de hade gjort rätt från början men även att inse sitt misstag är bra.

Därefter lanserade Dove sin senaste reklamfilm. Den fortsätter på temat att kvinnor är vackra och att deras självkänsla förtjänar att vara bättre. Reklamen visar kvinnor som blir avritade utifrån deras egna beskrivningar av hur de ser ut. Sedan beskriver någon annan dem och en ny teckning ritas. I slutet ser man när teckningarna jämförs och det är då jag som tittare får gåshud. Inte oväntat beskriver kvinnorna sig själva som fulare än vad andra människor gör. Vi är vår egen största fiende. Vi är inte rättvisa mot oss själva. Reklamfilmen får mig att fundera över viktiga frågor som utseendehets, dålig självkänsla och hur fel jag kan ha i min uppfattning om hur jag ser ut.

Jag anar en ljusning. Tyvärr varar det kort och jag känner mig lurad av reklambranschen. Jag borde ha fattat bättre.

Det som slungar mig tillbaka till verkligheten är den vidriga nyheten om en modellagentur som letat efter modeller utanför en anorexiklinik i Stockholm. De har uppvaktat klinikens patienter. Unga kvinnor som inte är mer än 14-15 år som lagts in för att de är sjuka. Agenturen har genom sitt agerande låtit både flickorna på kliniken och alla andra flickor med vikthetsen flåsandes i nacken, veta att de inte alls är sjuka. Nej, tvärtom! Det är visst så en vacker människa ser ut. Ofräschaste agerandet på länge. Men inte särskilt ovanligt egentligen.

Veckan som började positivt slutade tyvärr där den alltid gör, i botten, när det kommer till hur kvinnor framställs eller förväntas se ut. Vi lever i en sjuk värld där det varje dag är tröttsamt att vara kvinna.

/