American Apparels konkurs beror på att ingen vill köpa vidrig sexism längre

Det finns framtidshopp så länge konsumenter fortsätter vara kritiska, och bojkottar sexism.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Det fanns en tid när jag associerade American Apparel med pastellfärgade vippkjolar och benvärmare. Den där trendiga butiken som var lite för dyr för tonårsplånboken.

2013 lanserade klädkedjan sin sexistiska kampanj där de kvinnliga modellerna svankade halvnakna på alla fyra, medan de manliga modellerna fotades i samma plagg, men med byxor och utan sexuellt poserande. Vilket ledde till att Genusfotografen tilldelade företaget årets sexistpris.

Där och då förstördes varumärket för mig för all framtid och jag satte aldrig mer min fot i en apparelbutik. Sedan dess har dock kampanjen varit ett hett ämne så fort någon nämner krishantering eller provocerande marknadsföring.

En del har till och med beskrivit kampanjen som lyckad, i och med att American Apparel fick sådan enorm uppmärksamhet.

Och då är vi där igen, i en värld där man är beredd att betala vad som helst för att få spridning. Offrar grundvärderingar och medmänsklighet för bra säljsiffror.

Som kommunikatör älskar jag en bra kampanj, väldigt gärna en som provocerar och får mottagaren att reagera.

Att smutsa ner sig i sexism-träsket däremot, det är bara vidrigt. Som tur är, är jag inte ensam med att bojkotta äckel och idioti. Tack för det!

Att American Apparel går i konkurs är det trendigaste på länge.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!