När de folkkära tv-formaten backar, blomstrar podcastbranschen ytterligare?

Hösten har kantats av flera drastiska åtstramningar i den svenska tv-branschen med tittarfavoriter som plockas ur tablån. Men vart flyr konsumenterna när deras favoritprogram går upp i rök? Och vad händer med produktionsbolagen när de stora beställarna drar åt svångremmen?


Podcastbolaget Acast tror att den senaste tidens förändringar i branschen kan resultera i en “spill-over-effekt” till andra medieformat som exempelvis poddar, som kan erbjuda både underhållning och kunskap – på lyssnarens schema.  

Gabriella Ljungstedt, innehållsansvarig på Acast, säger: “Vi har länge sett en tydlig synergi mellan visuell och ljudburen media där starka och tydliga innehållsformat har blivit tittarsuccér och vice versa. Men med de förändringar som tv-branschen går igenom tror vi att en drös av kreatörer, samt anställda både bakom och framför kameran, söker sig till högkvalitativa ljudproduktioner istället. Tilltänkta format för tv blir helt enkelt en segway in i poddvärlden – en medieform som är billig, effektiv och erbjuder en enorm räckvidd.”

Enligt Podchasers omfattande podcastdatabas, som kartlägger över 4,5 miljoner poddar globalt, finns det ett uppenbart intresse för TV branschen bland podcastlyssnarna. Idag finns det över 10 000 poddar som utforskar ämnen som rör våra mest omtyckta och populära tv-format, inklusive recensioner, spoilers och reaktioner på det senaste inom tv-världen.

Flera av Sveriges mest folkkära programledare har redan upptäckt styrkan i podcast med nischade format om allt från aktualiteter inom fotbollsvärlden med Olof Lundh – till trädgårdskunskap med Jenny Strömstedt i podden Röda Vita Rosen. Andra programledare som blivit frälst av mediet är podd-veteranen Jessica Almenäs med långköraren Träningspodden, även duon Brita Zackari och Kakan Hermansson som pratar stil, trend och inredning i podden Ofult Hemma och slutligen Agneta Sjödin som driver succépodden Så in Själen där hon möter inspirerande gäster för att prata om sina själsliga resor. 

Agneta Sjödin, programledare och poddskapare, säger: “Jag har arbetat med tv i över 30 år och samtidigt som branschen har förändrats, har nya medier tagit allt mer plats. För mig var det en ögonöppnare när jag började med podcasting då inget annat medieformat erbjuder den autentiska och intima miljö som podcast faktiskt gör. Som lyssnare ges man rum att lära känna en profil eller ett ämne på en mycket djupare nivå med varje lyssnad minut; tankar, bakgrund till tankarna och känslor. Jag är glad att jag satsat helhjärtat på min podd som även lyckats växa till en hängiven skara på över 150,000 lyssningar i månaden.”

Så in i Själen och hundratusentals andra poddar från Acast finns lyssningsbara i alla  världens podcastspelare inklusive Apple Podcasts, Spotify, Amazon Music, samt tillgängliga i Acasts globala marknadsplats för podcastannonsering – Acast Marketplace.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!