Torsdag 16 Sep
Stockholm

Kettlebells på svenska

Linus Johansson har skrivit den första boken på svenska om det optimala träningsredskapet för en fighter.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Inte många kampsportsintresserade kan ha missat det ryska träningsredskapet kettlebells, som vunnit enormt mycket mark de senaste åren.

De som tränar med kettlebells blir snabbt frälsta och vittnar om att hela kroppen arbetar på ett sätt de aldrig känt i traditionell styrketräning. Fler och fler gym erbjuder nu kettlebells-träning och många MMA- och kampsportsklubbar har numera kettlebells som en naturlig del i sin inredning.

Linus Johansson är leg. sjukgymnast, personlig tränare och kettlebells-instruktör och tränat med de ryska järnkulorna sedan 2006. Han har nyligen lämnat huvudstaden för att öppna sitt eget funktionella träningscenter i Hudiksvall. Nyheter24 ringde upp Linus för att ställa lite frågor om boken.

När kom du i kontakt med kettlebells för första gången?

Jag kom i kontakt med kettlebells för första gången då jag snubblade in på en utbildning som en kille från SÄPO höll. Det var en riktig "aha"-upplevelse. Det var första gången jag kunde se en riktig koppling mellan träning och hur kroppen är skapt att fungera.

Vilka är fördelarna jämfört med "vanliga" hantlar?

En hantel har extrema begränsningar när det kommer till att använda den till annat än vanlig styrketräning. Tack vare att handtaget på en kettlebell inte sitter i dess viktcentrum, som det gör på en vanlig hantel, kan man skapa helt andra typer av moment och rörelser. Även om kulan består av massivt järn blir rörelserna extremt mjuka och följsamma.

Berätta kort om din egen bakgrund och relation till kampsport?

Jag har provat på de flesta typer av kampsporter, nu sist krav maga. Jag har dock aldrig tävlat eller organiserat mig utan bara tränat kampsport för att utveckla mig själv inom min egen träning.

Varför ska kampsportsutövare använda kettlebells i sin träning?

Från början kom faktiskt kettlebells till Sverige med kampsporten via USA. Anledningen till att kamsportare bör använda kettlebells är att det finns så många rent fysiologiskt likheter mellan de två träningsformerna. Ett riktigt bra kettlebell-pass ger både styrka och kondition. Men det är inte den vanliga styrkan som styrketräning ger, kettlebells ger en mer brutal och stabil grundstyrka. Detta på grund av att kettlebells kräver att hela kroppen arbetar och att man kan koordinera armar och fötter rätt genom så kallade kinetiska kedjor. När man använder kettlebells skapas också en enorm bålstyrka och en vansinnig styrka i underarmar och i greppet. Men den viktigaste likheten mellan kampsport och kettlebells är höftrörelserna. Alla kettlebellsrörelser tar kraft ifrån höften, precis som ett slag eller en spark gör för en fighter.

Några övningar som du speciellt rekommenderar för en fighter?

- Turkish Get-Up är en ren kampsortsrörelse som man plockat in i kettlebellträningen. Det handlar om att från ryggliggande ta sig upp till stående med kulan hela tiden på sträckt arm. Något som kräver extrem koordination, styrka och kondition.

- Svings med tapps är också en ren kampsportsrörelse som är till för att öka snabbhet och öga-hand-motorik. Man svingar kulan med en hand, släpper den och försöker tappa den så många gånger som möjligt innan man fångar den med andra handen.

- High pulls är också en övning som jag rekommenderar alla fighters jag möter. Det är en rörelse som tydligt avslöjar om man har en oliksidighet i sitt höft-engagemang. Rörelsen i sig liknar väldigt mycket höftens aktivering vid ett slag eller spark.

Vilka rekommenderar du att börja kettlebellsträning?

Alla, naturligtvis! Framför allt fighters!

Hur lång tid tror du att det tar innan vi får se kulorna på de flesta gym?

Det börjar så sakteliga växa mer och mer och på många anläggningar i Stockholm är de redan en naturlig del av träningsutrustningen. I resten av Sverige börjar det komma fläckvis, framför allt där det finns entusiaster!

Varför tror du att träningsformen blivit så populär på sistone?

Då allt fler och fler personer får upp intresset för träning ökar också efterfrågan på mer avancerade och komplexa träningsformer. Man vill gå från att utföra enkla rörelser i avancerade maskiner till att med enkla redskap utföra avancerade övningar. Man är också mer intresserad av att utföra träning som ger ett funktionellt mervärde. Man vill inte bara bygga en snygg kropp.

Kettlebells fyller båda de här behoven!

En annan mycket viktig komponent är att ingen äger verktyget eller begreppet "kettlebell". Det har funnits i 300 år och det är upp till vem som helst att skapa vad man vill. Mångfalden och variationen för konsumenterna ökar därigenom vilket gör träningsformen mer populär.

Kettlebells är också väldigt lätt att anpassa och göra grenspecifikt. Det gör att många idrottsutövare kan ta träningen till sig och forma den för att passa deras idrott. Jag kommer att skapa ett specialpass för Hudik Alpin i höst för att ge deras atleter en mer grenspecifik träning.

För den som aldrig tränat med kettlebells, vad bör man tänka på om man vill börja?

Gå en genuin och bra utbildning. Det finns massor med bra utbildningar i landet och jag håller i en av dem. Kettlebells kräver ju långt mycket mer av sin användare än vad en vanlig hantel gör. Men för den som har träningsvana och kroppskontroll går det fort att lära sig.

Vilka vikter bör man ha?

Det är alltid den svåra frågan, det beror helt på. Men det man kan säga är att man alltid brukar ta för lätt i början, vilket i sin tur skapar lite problem. Det går nämligen inte utföra rörelserna korrekt om man inte har en kula som passar ens styrka. Men för vältränade män 20-24 kg och för vältränade kvinnor 12-16 kg.

Det finns många olika märken som säljer kettlebells och priserna skiljer sig rejält. Hur mycket skillnad är det egentligen mellan märkena?

Det är faktiskt betydande skillnad. Det Absolut viktigaste är greppet. De mindre nogräknade märkena gör grepp som varierar efter hur tung kulan är. Vilket är helt fel! Det ska vara samma greppstorlek på alla kulor oavsett vikt. Sedan är kvalitén på handtaget också viktigt. Det ska vara så slätt och jämnt som möjligt. Det får inte finnas minsta ojämnhet för då kommer man förstöra sina händer. Ett tips är därför att om man köper en kula, tar bort all färg på handtaget och slipar den riktigt len med ett smärgelpapper.

Vad tror du att en bok om kettlebellsträning på svenska kan bidra med?

Jag hoppas min bok kommer öka intresset för träningsformen. Då jag har skrivit boken ur ett sjukgymnastiskt perspektiv hoppas jag det ska ta bort stämpel om att det skulle vara en farlig träningsform.

Linus Johansson visar två kettlebells-utmaningar från boken.

"Björnen"

"5 minuter"

Mer info om boken hittar ni på förlagets hemsida.

Skrivet av:

Kommentera
Kopiera länk
Dela