LONDON. Tävlar du i sommarens OS i London? Då kan du glömma alla dina sociala medier-vanor och egna sponsorer.
Det är nämligen strikta regler för vad OS-deltagarna får och inte får göra.
Till exempel får de inte twittra eller blogga om några produkter som inte är officiella sponsorer till London-spelen.
Det råder även förbud mot att fota, filma och spela in ljudupptagningar inne i OS-byn eller inne på respektive tävlingsarena.
Medaljhoppet: "Det är bara rimligt"
Emma Green Tregaro, höjdhopperskan som kommer göra sitt andra OS, ser inte restriktionerna som dåliga.
– Med tanke på vilka pengar SOK (Svenska olympiska kommittén, red. anm.) lägger ned på OS-satsningen är det bara rimligt att det ställs sådana krav, säger hon till Nyheter24.
Vad innebär det för ditt sponsoravtal för Risi Frutti?
– De är väl införstådda med vad som gäller och jag kommer inte att synas i deras kampanjer under OS.
Sjuka upphovsrättsregler
Men det är inte bara deltagarna som är hårt ansatta. Även spelens besökare och lokala företag som inte är officiella sponsorer har en lång kravlista att förhålla sig till.
Besökare får inte lägga upp filmklipp på till exempel Youtube och inte heller spela in ljudupptagningar, precis som atleterna.
Pubarna får inte skylta med att de tevesänder spelen. Samtliga företag som försöker associera sig med OS hotas av rättsliga repressalier.