Emil "HeatoN" Christensen.
1 av 4
Emil "HeatoN" Christensen. - Foto: Nyheter24
Emil "HeatoN" Christensen under intervjun med Nyheter24.
2 av 4
Emil "HeatoN" Christensen under intervjun med Nyheter24. - Foto: Nyheter24
Emil "HeatoN" Christensen.
3 av 4
Emil "HeatoN" Christensen. - Foto: Nyheter24
Emil "HeatoN" Christensen.
4 av 4
Emil "HeatoN" Christensen. - Foto: Nyheter24

HeatoN: "Counter-Strike lika stort som fotboll om 15-20 år"

Nyheter24 fick en pratstund med Counter-Strike legendaren Emil "HeatoN" Christensen.


Gillar du e-sport är chansen stor att du har hört talas om Emil Christensen, kanske mer känd som HeatoN.

Han spelade länge Counter-Strike professionellt men driver nu NiP-gaming.

– Vi är Nordens största e-sportorganisation. Jag tror att vi är näst störst i världen också, säger han till Nyheter24.

NiP har ett lag i Counter-Strike och ett lag i Dota 2, men utöver det har organisationen också en hel del produkter till försäljning.

– Vi försöker ligga steget före alla andra, vi har kexchoklad, chips, dipsås och sen kommer en rad andra produkter också. Allt ifrån kaffekoppar till tröjor till väskor till jackor och så vidare, säger han.

Bildkälla: Nyheter24

"I klass med fotboll om 15 år"

Hur tror du e-sportscenen ser ut om fem år?

– E-sportscenen växer med flera hundra procent varje år. Den är som alla andra traditionella idrotter var förut, men det är på en digital spelplan nu, vilket underlättar och känns mer i takt med generationen som växer upp just nu och som samhället börjar gå över till. Det kommer att vara som vilken annan stor sport som helst i framtiden.

Du känner att det börjar ta plats som en annan sport?

– Ja det gör jag verkligen. Det kanske är ett bold statment, men jag tror att det kommer att ligga i klass med fotboll om 15-20 år. Det skulle behöva bli lite mer socialt accepterat egentligen. Sverige ligger otroligt långt efter resten av världen. Sverige har inte ens erkänt det som en riktig sport hos Riksidrottsförbundet, vilket är ganska sjukt faktiskt, medan det är nationalsporten i Sydkorea.

Krävs det något mer än social acceptans för att det ska fortsätta växa?

– Självklart krävs det mer pengar in för att det ska kunna bli fler produktioner och fler turneringar och så. E-sporten har vuxit snabbare än vad pengarna har hunnit med. Men det kommer att balansera ut sig snart.

Vi avslutade intervjun med fem snabba frågor, som du kan se här:

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Spelar du E-sport?
Tack för din röst!