1 av 3
- Foto: Scanpix
2 av 3
- Foto: Scanpix
3 av 3
- Foto: Bildbyrån

Orsaken bakom AIK:s publikras: "Hajpen har försvunnit"

Gnaget har tappat över 600 personer per hemmamatch - över tio procent av publiksnittet. Nu stundar ett tvillingderby på Globen.


AIK:s publiktapp

Hemmasnittet efter 30 matcher: 5 072.

Förra säsongen vid samma tidpunkt: 5 666.

Minskningen: 594.

Raset: AIK är ett av tre lag som backar och har tappat överlägset mest publik av alla elitserielagen.

STOCKHOLM. I tre av de fyra elitseriematcher som har haft minst åskådare har AIK stått som hemmalag - och 30 omgångar in på säsongen har Gnaget tappat nästan 600 åskådare per hemmamatch. Från 5 666 i genomsnitt till 5 072. Något som Djurgårdens målvakt Gustaf Wesslau uppmärksammade på twitter under hösten.

"3489 åskådare på Gnagets senaste hemmafight. Hatten av för den svartgula marknadsavdelningen. #ringpoolia"

Nyheter24 ringde upp AIK:s försäljnings och marknadschef Magnus Linder för att prata om anledningen till publikraset.

- Förra året var vi nykomlingar i elitserien, det skapade naturligtvis en hajp kring oss efter åtta år i allsvenskan och division 1, berättade Linder och fortsatte:

- Sen hade vi också sportsliga resultat under hösten som var betydligt mer gynnsamma för oss ur ett publikperspektiv. Vi hade en segersvit förra säsongen från slutet av oktober till slutet av november då vi tog 22 av 23 poäng. Den här säsongen har vi haft lite "otur" och förlorat på hemmais vid tillfällen då det varit riktigt mycket folk på läktarna.

Rycket tog Gnaget till slutspel. I år har de svartgula inte gått speciellt mycket sämre poängmässigt - men årets elitserie är rekordjämn.

Vad skulle det innebära ekonomiskt om ni missade festen?

- Vi har inte budgeterat med slutspel, det kan vi aldrig göra. Men samtidigt är det stora intäkter som är förenade med ett slutspel.

Skulle ni vara tvungna att släppa spelare?

 - Nej, det tror jag inte. Vi står inte och faller med slutspel. Det skulle snarare vara en bonus. Sen tror vi och hoppas på slutspel, såklart.

"Vi måste bli bättre på kommunikationen"

Men AIK och Linder är positiva och tror att den jämna elitserien kommer locka fler människor till ishockeyn och Hovet - nästan som ett förlängt slutspel. Klubben jobbar "intensivt och långsiktigt" med publikfrågan.

- Vi jobbar konstant för att höja publiksiffrorna. Samtidigt får vi inte glömma bort att vi har lirat i allsvenskan och division 1 i åtta år och det gör ju att intresset för klubben har varit ganska svagt, men nu är vi tillbaks och bygger upp vår verksamhet steg för steg. Och det gäller även det sportsliga. Det faktum att vi har tre spelare i A-landslaget och två i juniorlandslaget är ett bra kvitto på att vi har något stort på gång.

Finns det något ni kan göra bättre?

- Jag tror det handlar om bredden i vår kommunikation, där kan vi bli bättre och nå ut effektivare till våra AIK:are. Vi har en enormt hög högstanivå men en ganska låg lägstanivå. När det är derby eller slutspel fyller vi arenan utan problem och då är intresset verkligen hajpat och alla vill se våra matcher.

I morgon är det Djurgården som arrangerar derbyt och AIK sålde slut på sin sektion redan i tisdags.

- Det finns ett stort och genuint intresse för AIK Ishockey, utmaningen för oss är bara att få våra fans att gå på alla matcher och följa laget kontinuerligt. Jag tror vi kommer att få se mer folk på Hovet från och med nu. Det kommer att bli ett grymt spännande slutspelsrace, tabellen är rekordjämn och alla kan slå alla.

AIK
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!