Djurgården har ett imponerande hemmaasnitt på Hovet.
1 av 4
Djurgården har ett imponerande hemmaasnitt på Hovet. - Foto: ROGER VIKSTRÖM / SCANPIX
Viktor Fasth lär locka en del publik til AIK:s hemmamatcher denna säsong.
2 av 4
Viktor Fasth lär locka en del publik til AIK:s hemmamatcher denna säsong. - Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX
AIK siktar på att öka sitt publiksnitt med minst 15 procent denna säsong.
3 av 4
AIK siktar på att öka sitt publiksnitt med minst 15 procent denna säsong. - Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX
Årets första derby spelas 20 september i Globen.
4 av 4
Årets första derby spelas 20 september i Globen. - Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Succén: AIK:s supportrar vallfärdar till Hovet

AIK Hockey märker av ett ökat intresse.


Årets hockeyderbyn:

Djurgården - AIK 20/9

AIK - Djurgården 14/11

Djurgården - AIK 22/12

AIK - Djurgården 26/1

Djurgården - AIK 16/2

STOCKHOLM. Elitserien i ishockey har för andra säsongen i rad två stockholmsklubbar i ligan. AIK, som gjorde en oväntad succé förra säsongen, förväntas locka ännu mer publik till Hovet denna säsong.

– Vi förväntar oss en ökning med mellan 15 och 20 procent, säger Magnus Linder, försäljnings- och marknadschef på AIK Hockey, till Nyheter24.

AIK snittade förra säsongen i elitserien 5 150 personer per match (5 851 inräknat derbyn). Noterbart då var att genomsnittet gick upp med 18 procent efter att allsvenskan i fotboll avslutat sin säsong.

Stockholmskonkurrenten Djurgården däremot har säsongen igenom ett jämnt och högt snitt. 6 785 personer snittar Djurgården på sina matcher (7 679 inräknat derbyn), Magnus Linder sneglar dock inte nämnvärt på Djurgårdens arbete inom denna fråga.

– Djurgården har gjort ett bra arbete men vi vill inte jämföra oss med dom. Man får inte glömma bort att detta är AIK:s blott andra raka elitseriesäsong efter åtta år i lägre divisioner.

AIK tog sig hela vägen till semifinal förra säsongen och Magnus Linder medger att AIK Hockey nu är mer attraktivt på marknaden. Ett exempel på det är att telekomföretaget Tre gått in som en av klubbens huvudsponsorer. För att nå upp till Djurgårdens publiksiffror väljer AIK att satsa extra hårt på tre målgrupper.

– Först och främst säljer vi nästan 40 procent fler klackkort denna säsong. Det är extremt viktigt för AIK att folk köper biljetter i klacken. Vi vill även locka fler barnfamiljer samt få tillbaka publiken som följde AIK Hockey redan på 80 och 90-talet, avslutar Magnus Linder.

AIK
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!