1 av 3
- Foto: David Lagerlöf/Privat
Mattias Järvi.
2 av 3
Mattias Järvi. - Foto: David Lagerlöf
Skärmdump från företaget Farmor Elsas Bageri facebooksida.
3 av 3
Skärmdump från företaget Farmor Elsas Bageri facebooksida. - Foto: Privat

Seriösa bagerier använder varken n-ordet eller ljuger om kungahuset

Mattias Järvi: Jag vill passa på att informera ägaren att i Sverige i dag finns cirka 200 000 personer med afrosvensk bakgrund. Och genom att använda n-ordet trots ihärdiga protester innebär en förolämpning mot alla afrosvenskar.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Mattias Järvi är grundare av nätverket Fokus Afrofobi, som finns på Twitter och hemsidan.

Vi lever i dag i en tid där förtroendekapital är något varje företag värnar om, men inte riktigt vet hur man kan förvaltar eller bygger upp.

Farmor Elsas Bageri i Svedala var på löpsedlarna tidigare i veckan. Då man valt att marknadsföra ett av sina bakverk under namnet ”Lyx n-bulle 20 kronor”. Reaktionerna lät inte vänta på sig och många rasade med rätta mot bageriets tondöva öra för en multikulturell samtid.

Ägaren svarade på kritiken med att skylten med det provokativa namnet ”har funnits sedan 1963” och ägaren deklarerade tydligt att namnet på bakverket inte kommer bytas ut, då enligt honom bara ”1 av 500 som provoceras av detta.”

Jag vill passa på att informera ägaren att i Sverige i dag finns cirka 200 000 personer med afrosvensk bakgrund, genom att använda n-ordet trots ihärdiga protester innebär en förolämpning mot alla afrosvenskar.

Vi afrosvenskar förväntar oss inte att ägaren ska be om ursäkt, men vi köper inte ägarens argument. För mig som antirasist och humanist så innebär en människas klagosång skäl nog för att omvärdera sin position och argument.

Men trots alla klagosånger har ägaren valt en ignorant och arrogant attityd gentemot afrosvenskars själsliga smärtor, där användandet av n- ordet ständigt känns som en käftsmäll och ett steg tillbaka i kampen för ett jämlikt samhälle, där vårt människovärde ständigt utmanas.

Det finns en djup problematik och naivitet kring hela Farmor Elsas Bageris agerande, inte bara när det gäller det ignoranta och inhumana beslutet av att använda n-ordet, utan också genom den falska marknadsföringen man valt lyfta fram på sin facebooksida.

På facebooksidan kan man läsa följande slogan ”Kunglig hovleverantör sedan 2012".

Många förundrades över att ett företag som är tondövt för sin samtid sägs vara en Kunglig hovleverantör. Jag ringde upp hovet och fick prata med hovets presschef Daniel Urso.

Urso var tydlig med att Farmor Elsas Bageri inte är en Kunglig hovleverantör och att företaget ombetts direkt att ta bort sin felaktiga marknadsföring. Med anledning av detta har föreningen Fokus afrofobi valt att anmäla företaget till Reklamombudsmannen.

• Föreningen Fokus afrofobi anser att företaget Farmor Elsas Bageri har brutit mot marknadsföringslagen då man felaktigt marknadsfört sig som Kunglig hovleverantör.

• Man har dessutom använt sig av en rasistisk och inhuman marknadsföring genom att använda sig av n- ordet, trots n-ordets politiska och emotionella sprängkraft för många medborgare.

Slutligen vill jag ställa en fråga till ägaren av bageriet Farmor Elsa:

Hur kan man vara så naiv och marknadsföra sig som Kunglig hovleverantör, och samtidigt sparka på en redan utsatt och traumatiserade grupp som afrosvenskar?

Om jag ska uttrycka mig milt, ert förtroendekapital är förbrukat.

Mattias Järvi,
Ordförande för föreningen Fokus afrofobi

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.