Porsche Taycan på Nürburgring
Nya Porsche Taycan har utklassat Tesla Plaid på Nürburgring - Foto: Porsche

Porsches nya elbil utklassar Tesla Plaid på Nürburgring

Porsche har utklassat Teslas varvrekord på den berömda racingbanan Nürburgring med den nya generationen av sin elbil Taycan


Nürburgring Nordschleife i västra Tyskland är den längsta racingbanan i världen med över 150 kurvor och en längd på drygt 2 mil.

Den är också en av de mest anrika banorna, och har använts för bland annat Formel 1 och långlopp genom åren.

På senare år har den blivit en måttstock för prestandabilar, och att sätta den snabbaste tiden runt banan är av betydande vikt ur marknadsföringssynpunkt.

Drömmen spricker – Emily GT ska ej byggas i Trollhättan

En rejäl förbättring från Porsche

Rekordet för produktions-elbilar, om man bortser från hyperbilen Rimac Nevera, har sedan i somras hållits av Tesla Model S Plaid som kom runt på 7 minuter, 25 sekunder och 23 hundradelar.

Nu har Porsche utklassat denna tid med den uppdaterade generationen av den sportiga sedanen Taycan, som väntas se dagens ljus senare i år.

Tiden landade på 7 minuter, 7 sekunder och 55 hundradelar. Det är över 17 sekunder snabbare än Tesla Plaid och 26 sekunder snabbare än vad den nuvarande generationen av Taycan mäktade med 2022.

Kinesiska BYD snart störst på elbilar – kör om Tesla

Bra valuta för pengarna

Tiden är dessutom inte långt ifrån den tid satt av Rimac Nevera på 7 minuter, 5 sekunder och 30 hundradelar.

Ur det perspektivet kommer nya Taycan att leverera riktigt mycket prestanda för pengarna, med tanke på att priset på Nevera ligger norr om 20 miljoner kronor.

En Porsche Taycan av toppmodellen Turbo S börjar i dagsläget på drygt 2 miljoner kronor.

Anders fick trafikböter för 2 miljoner under 2023

Ny prestanda-elbil på ingång

Porsche beskriver rekordbilen som en förserie-Taycan, och på bilder av den kamouflerade bilen syns ett mer aggressivt kjolpaket och en stor vinge på bakluckan.

Detta antyder att bilen är en ny prestandaversion av Taycan, som enligt rykten kommer att bära namnet Turbo GT och vara utrustad med tre elmotorer i stället för två.

Effekten väntas ligga på över 1 000 hästkrafter, att jämföra med 625 hästkrafter i dagens toppmodell Taycan Turbo S.

Porsches rekord-elbil ska vara helt i standardutförande, utöver en rullbur och racingstolar vilket är säkerhetsutrustning som banan ställer krav på.

Sjukaste tillvalet hos Koenigsegg – kostar fem miljoner

Bil