Tre Koenigsegg KNC-bilar
Ett enstaka tillval hos Koenigsegg kan kosta miljoner - Foto: Koenigsegg

Sjukaste tillvalet hos Koenigsegg – kostar fem miljoner

Koenigsegg från Ängelholm tillverkar några av de mest exklusiva hyperbilarna i världen. Bara enstaka tillval kan kosta miljoner.


Ett av de allra dyraste och mest spektakulära tillvalen som sportbilstillverkaren erbjuder heter Koenigsegg Naked Carbon, förkortat KNC.

Samtliga karosspaneler på Koenigsegg-bilarna är tillverkade i starkt, dyrt och lätt kolfiber, och som namnet antyder handlar KNC om att lämna detta naket, det vill säga olackat.

En övning i precision

Att lämna kolfibret synligt är Koenigsegg inte ensamma om, men för att skapa KNC går Koenigsegg några steg längre än de flesta.

En kolfiberpanel består enkelt förklarat av flera lager kolfiberväv som har laminerats ihop med epoxiplast. På en olackad panel måste kolfiberväven läggas upp väldigt exakt då resultatet måste vara visuellt perfekt.

Koenigsegg har bara byggt tre KNC-bilar - Foto: Koenigsegg

Det som gör KNC unikt är att man efter lamineringen slipar bort all överflödig epoxi hela vägen ner till kolfiberväven, vilket både spar vikt och ger KNC sitt speciella utseende.

Det knepiga är att om man slipar det minsta för långt börjar man att nöta på kolfibern, och då måste man börja om med en helt ny panel.

Kina snart världens största bilexportör – satsar på Ryssland

Svenskarnas favoriter: Här är de mest sålda bilmärkena 2023

Tre bilar i hela världen

Att åstadkomma en helt perfekt KNC-finish kräver alltså en orehörd precision, och tidsåtgången för att göra en hel bil i KNC blir således enorm.

Tid är som bekant pengar, och så är i högsta grad fallet när det gäller KNC. Tillvalet kostar nämligen hela 4,8 miljoner kronor.

Med en sådan prislapp är det kanske inte förvånande att det i dagsläget bara finns tre Koenigsegg-bilar med KNC-finish.

Den första KNC bilen var en Koenigsegg Regera som levererades till en kund i Schweiz 2018. Senare har det även tillverkats en ONE:1 och en Jesko med KNC-exteriör.

F1-mästaren Verstappen fick inte hyra sportbil – är för ung

Här är mannen med 800 000 kronor i obetalda parkeringsböter

Bil