Vi provkörde Maserati Ghibli 334 Ultima både i USA och i Italien.
Vi provkörde Maserati Ghibli 334 Ultima både i USA och i Italien. - Foto: Maserati/Marcus Berggren

Enda svenska testet: USA till Italien med Maserati Ghibli

Moderna prestandabilar är oerhört mångsidiga och behöver många strängar på sin lyra. Därför valde vi att provköra Maserati Ghibli 334 Ultima i både Kalifornien, USA och Italien.


Vi påbörjade vår provkörning för några månader sedan i Kalifornien under Monterey Car Week, och återupptog den i de italienska Alperna norr om Milano nu under december. 

Maserati Ghibli kom till världen redan 2013, och 334 Ultima är den sista versionen av modellen att bestyckas med en V8. Motorn är extra speciell då den är utvecklad i samröre med Ferrari.

334 Ultima är också den sista specialversionen av Ghibli vilket reflekteras i namnet, då “Ultima” kan översättas till “den sista”.

Maserati Ghibli är väldigt ensam i segmentet för bakhjulsdrivna V8-sedaner. (Foto: Maserati)

På berömda vägar

I Kalifornien ägde provkörningen rum i närheten av den mycket anrika golfbanan Pebble Beach, på berömda 17 Mile Drive.

Vädret var närmast medelhavsbetonat med en temperatur på runt 20 grader, vilket säkerligen var hemtamt för den italienska sedanen. 

En av de mest distinkta detaljerna som utmärker 334 Ultima från andra Ghibli-modeller är lacken Sciá de Persia – döpt efter Shahen av Persien som en gång i tiden beställde hela 43 stycken Maserati 5000 GT i samma färg.

Maserati 5000 GT är signifikant i sammanhanget då modellen var märkets första med V8.

334-dekaler exteriört och ett plakat i mittkonsolen bekräftar att bilen är en ur en upplaga av 103 exemplar, och läderklädseln sägs vara inspirerad av Maseratis historieböcker.

Att upplagan är begränsad till bara 103 exemplar är inte en slump, utan ännu en hänvisning till att internbeteckningen på 5000 GT var just Tipo 103.

Ghibli satsar på ett bestämt nostalgiskt spår. (Foto: Maserati)

Snabbaste sedanen i världen

Inte heller beteckningen 334 är slumpmässig, utan syftar på bilens toppfart mätt i kilometer i timmen.

Siffran innebär att Ghibli 334 Ultima är den snabbaste sedanen som byggs i dag, då den med nöd och näppe bräcker Bentley Flying Spurs toppfart på 333 kilometer i timmen.

Enligt ingenjörerna når bilen denna astronomiska hastighet tack vare en kombination av ett antal aerodynamiska uppdateringar, en effekt på hela 580 hästkrafter och specialtillverkade däck.

Alla de 580 hästkrafterna skickas till bakhjulen enbart, vilket inte hör till det normala för moderna V8-sedaner och skänker en god dos dramatik till körupplevelsen.

Således kämpar bakdäcken ständigt efter grepp, och i hastigheter upp till 100 kilometer i timmen blir färden lätt en slingrig historia.

Bilen känns med andra ord som ett äkta italienskt fullblod, som levererar våldsam prestanda och ständigt kräver att man som förare hela tiden är på alerten.

På torrt underlag i Kalifornien är det lättare att ratta Ghibli. (Foto: Maserati)

På glid med Ghibli 344 Ultima

När man byter kalifornisk asfalt till en snötäckt isbana i de italienska Alperna blir bakhjulsdriften desto mer påtaglig.

Efter eskapaden i Kalifornien flögs den Ghibli 334 Ultima som vi kört tillbaka till Italien, där vi mötte den på en frusen sjö under ett event tänkt som ett adjö från Maserati till V8-motorn.

Det man genast märker på ett underlag av is och snö är att Ghibli är välbalanserad, men att det med de 580 hästkrafterna ändå är en utmaning att hålla ekipaget pekande i rätt riktning.

Både styrningen och gaspedalen svarar direkt på förarens instruktioner, och stora bredsladdar kan därför utföras med lätthet.

Dessutom går antisladdsystemet verkligen att stänga av helt, vilket inte är en självklarhet på moderna bilar, och man slipper därför störande ingrepp från datorn när man är ute och leker.

Leken är ständigt ackompanjerad av motorns skönsång, som är ständigt närvarande utan att någonsin vara störande.

Den enda riktigt svaga länken var däcken, som dagen till ära var så kallade europeiska vinterdäck, som inte kan mäta sig med våra nordiska motsvarigheter på halt underlag.

Vi gavs möjlighet att sladda febrilt med Ghibli 334 Ultima. (Foto: Maserati)

Ett värdigt avslut

Maserati Ghibli 334 Ultima förför genom att den trots sin oerhörda prestanda att den bjuder på en väldigt lättsam framtoning.

Den är mycket komfortabel, och även om man hör att det finns åtta cylindrar under huven är bilen tyst och avslappnande i normala hastigheter.

Man är samtidigt hela tiden medveten om fullblods-aspekten av bilens personlighet, men dess prestanda-stinna sida är skickligt förklädd i en smakfull italiensk kostym.

Maseratis främsta styrka är förmågan att erbjuda bilar med en alldeles särskilt italiensk känsla och flärd, och det gäller i högsta grad Ghibli 334 Ultima.

Maseratis framtid ser precis som för andra europeiska tillverkare ut att domineras av eldrift. Samtidigt jobbar märket också på att utveckla sin nya V6-motor Nettuno, och är fortfarande försiktiga med att enbart satsa på el-spåret.

Maseratis V8-motor har dock nått vägs ände efter en stamtavla på 74 år och över 100 000 bilar byggda. Ghibli 334 Ultima är ett värdigt avsked, som visar hur speciell en lyxbil med V8 kan kännas.

Att få se en ett exemplar på svenska vägar är dock tyvärr liten, då hela 62 av de 103 bilarna kommer att hamna i USA.

V8-motorerna är ett utdöende släkte, men Ghibli 334 Ultima är ett kvitto på att motortypen är värd att få ockupera en prominent plats i historieböckerna.

Det är omöjligt att inte tycka att Ghibli 334 är vansinnigt häftig. (Foto: Maserati)

Betyg av Maserati Ghibli 334 Ultima: 4,5/5

Maserati Ghibli 334 Ultima (2024)
Motor: 3,8-liters, V8, 580 hästkrafter, 730 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 334 km/h
Vikt: 1 960 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4971/2128/1461 mm
Pris: från 2 085 000 SEK

/
Bil