Vi testade MC20 Cielo i soliga Kalifornien.
Vi testade MC20 Cielo i soliga Kalifornien. - Foto: Gustaf Gripenlöf/Marcus Berggren

Nya Maserati M20 Cielo testad: Värd 4,4 miljoner?

Förr i världen nämndes Maserati i samma sammanhang som Ferrari. Det är emellertid något som numera tillhör historieböckerna, något Maserati nu vill råda bot på. Marcus åkte till Los Angeles för att sätta märkets senaste superbil på prov.


Både på pappret och i verkligheten talar allt för att MC20 Cielo är en superbil i ordets rätta bemärkelse. Det är alltså en fråga om kopiösa mängder kraft, en svindlande prislapp, och ett utseende som får en att tappa hakan.

Gustaf testar Chevrolet Corvette cabriolet i Kalifornien

Maserati MC20 Cielo gör sig bättre i verkligheten. (Foto: Marcus Berggren)

En riktig skönhet

MC20 Cielo är fantastiskt vacker, något som uppenbarar sig vid första okulära besiktning. Den gör sig bättre i verkligheten och ju mer man kör den, desto mer attraktiv finner man bilen.

Dörrarna öppnas uppåt, bilen är gjord av kolfiber och med många knapptryck fälls taket ner. Anledningen till att det är många är för att det görs via skärmen, vilket är idiotiskt.

Att fälla ner taket tar 12 sekunder och han göras i hastigheter upp till 50 knyck.

Interiört känner man stundtals igen sig från andra bilar inom koncernen - exempelvis är infotainmentsystemet och dörrknapparna tagna från en Fiat 500. 

När det kommer till praktiska frågor finns det exakt noll förvaringsutrymme i kupén och allt man lägger i det faktiska bagageutrymmet blir genast kokhett eftersom det är så nära motorn.

Det är exakt sådana inslag som tyder på att det rör sig om en tvättäkta italiensk superbil.

Vi bygger Ayrton Sennas legendariska McLaren i Lego

MC20 är en ovanlig pjäs på vägarna. (Foto: Marcus Berggren)

Maserati MC20 Cielo är en sann fröjd att ratta

Hela syftet med en MC20 Cielo är upplevelsen bakom ratten, exakt där den utmärker sig om mest. Den 3-liter stora V6-motorn - Maseratis helt nya och egna - pumpar ut 630 italienska fullblodd, vilket är imponerande för motorstorleken.

Bara att klättra ner i MC20 Cielo borde ge en indikation på vad som komma skall. Dörrarna öppnas uppåt vilket blottar bilens kolfiberkaross. Man sitter lika nära marken som på en filt en gräsmatta och allt i termer av körställning är förarorienterat.

Det första man märker av är den lätta men ack så direkta styrningen. Den är närmast telepatisk och man känner hur bilen klär en likt en mekanisk kostym. 

MC20 Cielo är exceptionellt väldesignad, något som verkligen kommer till sin rätt i verkligheten. Min kollega Gustaf var inte särskilt förtjust i baklyktorna, men jag tycker sannerligen att italienarna verkligen fått till det.

Porsche 918 testad - världens bästa laddhybrid

MC20 Cielo är en superbil i ordets rätta bemärkelse. (Foto: Marcus Berggren)

Kärlek vid första gaspådraget

Bilen påminner mer om en fine dining-upplevelse snarare än en buffé bestående av hamburgare; en skalpell kontra en hagelbrakare. Det känns som att italienarna har lagt krut på detaljerna och då menar jag inte de praktiska sådana – för de är fullkomligt urusla.

Man får i stället känslan att ett gäng italienare har grubbat länge över hur man ska se till att bilen är så bra att köra som möjligt. Resultatet är att MC20 fullständigt osar karaktär.

Det går att brassa på med taket nedfällt utan att det blir ett problem, med undantag av frisyren. Fjädringen parerar vägens ojämnheter väl och räds inte för ojämnt underlag.

Kupén är bullrig - inte minst på grund av kolfiberkarossen - och MC20 upplevs som ständigt på hugget. Den går att färdas långt i och det är en bil man gärna tar den långa vägen hem i. Det är just när man möts av kaliforniska serpentinvägar som MC20 Cielo kommer till sin rätt.

Dess flinkhet får en kolibri att framstå som en sengångare och varje input från föraren ger svar direkt. Styrningen är nästintill telepatisk och trots sina 630 hästkrafter och bakhjulsdrift känns det aldrig som att MC20 Cielo försöker ta kål på en.

MC20 Cielo upplevs som enormt lekfull och uppmanar verkligen till aktiv körning. Bilen är mer tillåtande än man kanske anar och räds inte för att bjuda upp till dans. Gasen i botten resulterar i en våldsam acceleration och ju hårdare man kör bilen, desto mer levande upplevs den.

Ineos Grenadier testad - när du vill köra jorden runt

Att köra i höga hastighet med taket nedfällt är inga problem. (Foto: Marcus Berggren)

Maserati MC20 Cielo är en fullträff

Inför min vecka bakom ratten på en Maserati MC20 Cielo hade jag ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Att penetrera ett segment med bilar i paritet med Ferrari 296 GTS är ingen lätt match.

Med det sagt erbjuder MC20 Cielo något alldeles speciellt. Man får känslan av att ingenjörerna på Maserati fick fria tyglar. Resultatet är splendido och MC20 är fenomenal att köra.

MC20 Cielo förtjänar stående ovationer och är ett kvitto på vad märket är kapabla till.

USA till Italien med Maserati Ghibili

MC20 Cielo är fruktansvärt dyr. (Foto: Marcus Berggren)

Helhetsintryck av Maserati MC20 Cielo 5/5

Maserati MC20 Cielo (2024)
Motor:
3-liters V6, 630 hästkrafter, 730 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,0 sekunder
Toppfart: 325 km/h
Vikt: 1 565 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4669/1965/1224 mm
Pris: Från 3 300 000 SEK (Testbil ca 4 400 000 SEK)

Bil