Vi åkte till Tyskland för att provköra en Porsche 918 tillhörande märkets museum.
Vi åkte till Tyskland för att provköra en Porsche 918 tillhörande märkets museum. - Foto: William Koitrand

Porsche 918 testad: Världens bästa laddhybrid

Porsche har länge försökt att kombinera hållbarhet och prestanda i sina bilar. 2013 drog man skynket av Porsche 918. 10 år senare begav vi oss till Stuttgart för en provkörning.


Vid första anblick är det tydligt att 918 inte är vilken Porsche som helst. Designmässigt hade den tveklöst kunnat lanseras imorgon och varenda detalj osar ”superbil”.

Vår testbil var utrustad med ett lättviktspaket som heter ”Weissach” och som innebär kopiösa mängder kolfiber, något som bidrar till bilens aggressiva utseende.

Ny dieselskandal i USA - böter på 2 miljarder dollar

Porsche 918 använder elektrifiering till förmån för prestanda. (Foto: William Koitrand)

Fortfarande modern

Att sätta sig bakom ratten på 918 är en bestämt speciell upplevelse. De stenhårda skalstolarna och sexpunktsbältet talar alla sitt tydliga språk. Att rulla ut från Porsches museum i en av deras 918 är en upplevelse lika speciell som den låter.

Resultatet är sanslösa mängder uppmärksamhet, och både bilister och fotgängare anstränger sig för att komma så nära som möjligt.

918 bilar tillverkades från september 2013 till juni 2015 till ett pris som började på 781 000 euro år 2013, mer än 11 miljoner kronor idag.

Bilen vi körde var emellertid bil #926, en förseriebil som ägs av Porsche själva.

EU ska granska kinesiska elbilar - vill införa tariffer

Interiören är en tysk historia. (Foto: William Koitrand)
Idag är en Porsche 918 värd kring 20 miljoner. (Foto: William Koitrand)

Sushi på hjul

Porsche 918 är den första produktionsbilen som lyckades med konststycket att köra runt berömda

Nürburgring nordslingan på under sju minuter. I termer av körupplevelse och råhet känns den som en tvättäkta racingbil.

Kör man 918 långsamt är bilen minst lika tillmötesgående som vilken Porsche som helst. Det gäller emellertid att man inte grubblar över det faktum att det rör sig om en bil som är värd tiotals miljoner.

Att bilen i fråga dessutom inte ingår i den ordinarie upplagan, utan är en fabriksägd prototyp gör knappast prislappen mindre svindlande.

Begrepp som ”komfort” användes inte flitigt under utvecklingen, något som man märker av illa kvickt. Ljudisolering i Weissach-varianten är snudd på obefintlig, vilket gör att man helt enkelt hör mer från drivlinan och omgivningen än i andra bilar.

Man känner verkligen av varje litet gruskorn och ojämnhet på vägen, på gott och ont. 918 är emellertid lättkontrollerad och svarar snabbt på förarens inputs vilket under mer normal körning gör att den känns lika användarvänlig som en bredare 911.

Här är nya Porsche Panamera - snygga kombin slopas

Vi lånade bilen av Porsches museum. (Foto: William Koitrand)

Omkalibrerar ens sinnen

Plattan i mattan resulterar i en upplevelse som är svår att sätta ord på. Den 4,6-liter stora V8-motorn skriker till liv och skjutsen framåt ackompanjeras av två elmotorer.

Det första som händer är att elmotorerna tar täten, tätt följt av de högoktaniga hästarna. De gör sig till känna med hjälp av en nackbrytande acceleration, samtidigt som utblåsen – som är inom räckhåll – ylar av belåtenhet.

Även om prestandan är sanslöst imponerande rakt fram, ville vi utforska Porsche 918:s dynamiska färdigheter på Schwarzwalds mer kurviga vägar.

Styrningen är lika exakt som en kirurg och bilens knivskarpa skicklighet dominerar precis hela upplevelsen. Även om 918 har helt brutal prestanda får man inte nödvändigtvis känslan av att den försöker ta livet av en.

Vem som helst kan emellertid inte sätta sig bakom ratten och bemästra 918, men man kan fortfarande få ut väldigt mycket av körupplevelsen utan att riskera livet.

Totalt pumpar Porsche 918 ut hela 887 hästkrafter och sinnessjuka 1 280 newtonmeter. Med andra ord är 918 helt befängt snabb. Adrenalinruset vid minsta gaspådrag kan liknas med en tsunami.

Bakom ratten blir man fullständigt lyrisk, och man vill bara köra och köra och köra.

När man närmar sig valfri sömnig tysk by kan man helt enkelt vrida om körlägesväljaren till elektrisk, vilket ändrar ljudbilden från att överrösta en musikfestival till att vara i paritet med ett bibliotek.

Dynamisk körning belönas dessutom med att batteriet snabbt laddas upp – något som gynnar både prestandan och möjligheten att glida genom samhällen utan att bli ovän med samtliga invånare.

Det innebär i praktiken att man aldrig befinner sig i en situation där batteriet är helt tomt, och man kan således dra nytta av den fulla effekten när man så vill.

Skynda fynda - EU stoppar populära Porsche-modellen

Porsche 918 ser spektakulär ut. (Foto: William Koitrand)
Porsche 918 är barnbarn till Porsche 959. (Foto: William Koitrand)

Porsche 918 är helt otrolig

918 är över ett decennium senare otroligt imponerande. Prestandan är intoxikerande och designen står sig fortfarande.

Körupplevelsen är sensationell och känns mer i paritet med en tvättäkta racingbil snarare än en gatbil.

918:s förmåga att rista in sig i historieböckerna och visa att elektrifiering kan öppna nya dörrar vad gäller körupplevelse står sig fortfarande idag.

918 är brutalt snabb. (Foto: William Koitrand)

Porsche 918 Spyder Weissach Package (2013)
Motor: 4,6-liters V8, elmotor, 887 hästkrafter, 1 280 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 2,6 sekunder
Acceleration 0–200 km/h: 7,2 sekunder
Acceleration 0–300 km/h: 19,9 sekunder
Toppfart: 345 km/h
Elektrisk räckvidd: 19 kilometer
Vikt: 1 634 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4643/1167/1940 mm

Bil
/