Volvo sista diesel
Volvo har byggt sin sista dieselbil. Första modellen var 240 GL D6 från 1979 - Foto: Volvo Cars

Elbilarna tar över: Volvo har byggt sin sista dieselbil

Volvo byggde sin första dieselbil år 1979, i form av 240 GL D6. Sedan 1991 har över 9 miljoner bilar med dieselmotor rullat ut ur märkets fabriker. I takt med att bilvärlden går mot elektrifiering har dieselbilarna blivit omoderna – i alla fall i politikernas ögon, och nu har Volvo byggt sin sista dieselbil.


Dieselbilar har länge varit uppskattade av de som kör långa sträckor eller drar tunga släp, tack vare deras goda bränsleekonomi och rejäla vridmoment.

I Sverige har dieselbilarna under de senaste åren blivit mindre populära på grund av höga bränslepriser och dyra straffskatter, även om intresset till viss del kommit tillbaka efter slopandet av reduktionsplikten vid nyår.

Mellan 2012 och 2016 hade varannan ny Volvo en dieselmotor under huven, men de senaste åren har försäljningen avtagit och nu är det roliga slut.

Sveriges vägar duger inte för Nato

Sista dieselbilen blev en Volvo XC90

Den sista dieselbilen någonsin från Volvo blev en XC90, utrustad med en turboladdad, fyrcylindrig dieselmotor ur VEA-familjen.

VEA-motorerna är bara den andra dieselmotorn för personbilar som Volvo designat internt under sin 97-åriga historia. Den första var den femcylindriga dieselmotor som lanserades år 2001.

Den sista dieselbilen rullade ut från fabriken i Torslanda i veckan och kommer att hamna i det nyöppnade upplevelsecentret World of Volvo, som är ett gemensamt projekt för Volvo Cars och Volvo AB och invigs den 14 april.

Skärpta kontroller av reseavdraget – 5 av 6 godkänns inte

Satsar på eldrift i stället

I stället för dieselmotorer ska Volvo satsa på bensindrivna laddhybrider och renodlade elbilar, och år 2030 ska elbilarna stå för hela märkets utbud.

Erik Severinson är chef för strategi och utveckling på Volvo Cars, och menar att det inte längre finns någon större efterfrågan på dieselbilar från kunderna.

– Diesel har varit en väldigt viktig teknik, men tekniken går framåt. För oss är diesel en del av det förflutna, inte en del av vår framtid, säger Erik Severinson till Motor.

År 2014 var hela 9 av 10 nya Volvo-bilar utrustade med dieselmotor, men enligt Vi Bilägare ligger motsvarande siffra nu på 12 procent.

Citroën ë-C3 är Sveriges billigaste elbil – går nu att köpa

Laddföretagens krångel saboterar för elbilarna

/
Bil