Leasing av elbilar
Leasingmarknaden för elbilar kan vara en "tickande bomb" - Foto: Danske Bank/David Zalubowski/TT

Leasing på elbilar en “tickande bomb” – varnar experten

Leasing av bilar har blivit vanligare de senaste åren. Den senaste tidens turbulens på begagnatmarknaden för elbilar kan emellertid ställa till det, och en expert varnar för en “tickande bomb”.


Ett av de starka argumenten för att välja leasing på nya elbilar har varit att slippa osäkerheten kring vad bilen skulle vara värd efter några år.

När räntorna stack i höjden brände sig ändå många kunder när deras leasingkostnader sköt i höjden – något som banken DNB nyligen stämts för av Konsumentombudsmannen.

Kalkylen har emellertid även blivit ansträngd för de som sålt leasing av elbilar, efter att andrahandsvärdena har börjat sjunka.

Nu menar Niels Jörgen Larsen på Danske Finans att leasingmarknaden för elbilar är en “tickande bomb”.

Elbilen med längst räckvidd 2024

Pressade begagnatpriser på elbilar

Under och direkt efter pandemin var begagnatpriserna på elbilar höga, då räntorna var låga och leveransproblem hämmade utbudet. Nu är emellertid situationen en annan.

När räntorna stack i höjden var Tesla tidiga med att sänka sina priser rejält, och efter en del motstridighet har nu andra märken tvingats göra detsamma.

Utbudet av elbilar är inte längre ett problem, då kinesiska tillverkare har ökat sin produktionskapacitet kraftigt samtidigt som det finns stora lager av osålda elbilar.

Dessutom har det introducerats en rad nya bilmärken från Kina på den svenska marknaden, som ökar konkurrensen.

Formel 1-legenden Ayrton Sennas gamla superbil är till salu

Bilhandlare och leasingbolag hamnar i kläm

Allt detta betyder att befintliga ägare av elbilar utsätts för en kraftigare värdeminskning än väntat, och det betyder enligt Niels Jörgen Larsen att leasingbolag och bilhandlare hamnar i kläm.

Det beror på att kostnaden för ett leasingavtal baseras på ett förutbestämt restvärde – alltså vad bilen väntas vara värd i slutet av leasingperioden.

När värdet på elbilarna nu sjunker spricker den kalkylen, och bilhandlarna blir stående med restvärden som inte stämmer med verkligheten.

Snokande kameran – som sätter dit rattsurfare

“En tickande bomb”

Detta menar Niels Jörgen Larsen är en tickande bomb, som kan leda till allvarliga problem för bilhandlare med stor exponering mot leasingmarknaden av elbilar.

- Det är en tickande bomb som troligen kommer leda till stora förluster för bilhandlarna och de leasingbolag som erbjuder operationell leasing till företag. Framförallt bilhandlare som har stor exponering relativt till deras egenkapital kan få allvarliga problem. De första handlarna har redan gått i konkurs. Jag tror vi kommer se fortsatt konsolidering på marknaden i Sverige kommande år, säger han.

Priser på privatleasing skenade – nu stäms banken

Bil