Privatleasing
Kostnaderna för privatleasing har skenat för många - Foto: Fredrik Sandberg/TT

Priser på privatleasing skenade – nu stäms banken

Privatleasing är ett allt vanligare sätt som svenskar köper bil, som marknadsförs som ett tryggt sätt att skaffa bil till en fast månadskostnad. Kostnaderna på vissa leasingavtal har emellertid skenat, och nu stäms banken DNB av Konsumentombudsmannen.


DNB, eller Den Norske Bank, stäms av den svenska Konsumentombudsmannen.

Banken anklagas för att ha marknadsfört privatleasing till en fast kostnad som ett säkert och förutsägbart alternativ.

I själva verket var leasingkostnaden rörlig, och banken hade rätt att höja månadspriset baserat på flera olika skäl.

Tesla lanserar sin sportigaste modell någonsin

“En riktigt kalldusch” i privatleasing-format

När räntehöjningarna kom gick det upp för många att den fasta månadskostnaden på deras leasingavtal i själva verket inte alls var fast, och för vissa ökade kostnaderna kraftigt.

De kunder som i detta läge försökt ta sig ur leasingavtalet fick beskedet att tidig uppsägning skulle innebära en kostnad på 40 procent av de resterande leasingavgifterna. Då ett leasingavtal ofta löper tre år kunde det handla om stora pengar.

– En riktig kalldusch. Säljargumentet var ju just tryggheten i att ha en fast månadskostnad och så plötsligt sticker kostnaderna iväg. Konsumentombudsmannen anser att banken använt både vilseledande och oskäliga avtalsvillkor, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

Ska gamla Saab-fabriken bygga nya elbilen? Nu kommer beskedet

“För närvarande” fast kostnad

Att DNB har kunnat skylta med “fasta” leasingkostnader ska ha att göra med diskret användning av de två bokstäverna “f” och “n”.

”Två bokstäver, f och n, i avtalet är det banken anger skulle visa att den fasta månadskostnaden inte alls är fast. Enligt DNB ska det tolkas som att månadskostnaden för närvarande är ett visst belopp, men att det inte är en fast kostnad”, skriver Konsumentombudsmannen.

– Helt obegripligt och djupt oseriöst. När hela marknadsföringen betonar tryggheten i att man får en fast månadskostnad så tycker banken att det räcker att skriva ”f n” för att friskriva sig från löftena, säger Pär Magnusson.

Konsumentombudsmannen vill nu att Patent- och marknadsdomstolen ska pröva om DNB har använt sig av oskäliga och vilseledande villkor.

Totalt handlar det om runt 30 000 leasingavtal där kunder har drabbats av oväntade höjningar av sina leasingkostnader. KO har sedan 2020 mottagit runt 70 klagomål och frågor, samt runt 50 anmälningar, rörande DNB och deras leasingavtal.

Emily GT-ägaren backar – om gamla Saab-fabriken

Banken svarar på kritiken

DNB håller emellertid inte med om Konsumentombudsmannens åsikt, och säger sig vara förvånade över att man nu driver frågan vidare till domstol.

"Det vi kan säga i nuläget är att vi är mycket förvånade över att KO nu har valt att driva frågan om privatleasingprodukten vidare i domstol. Särskilt eftersom Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) förra året avgjorde motsvarande fråga i ett principiellt viktigt beslut där DNB och andra leasingbolag inom branschen fick rätt – alltså att leasingavgiften är rörlig och att leasingbolagen därmed har rätt att höja och sänka leasingavgiften", skriver bankens pressansvarige Ann-Charlotte Hedström i ett uttalande till Nyheter24.

Ann-Charlotte framhåller också att DNB noga har följt utvecklingen av riktlinjerna för de den rörliga privatleasingprodukten, som delvis har formats av Konsumentverkets tidigare granskningar. 

"Privatleasingprodukten och dess avtalsvillkor följer därmed konsumenträttsliga regler och branschpraxis som finns på området – vilket även har bekräftats av ARN", fortsätter Ann-Charlotte Hedström.

"Om KO trots ARN:s beslut och etablerad branschpraxis fortfarande anser att det finns en otydlighet, välkomnar DNB att denna fråga ännu en gång avgörs, så att branschen och leasingkunderna kan gå vidare med denna populära produkt", avslutar Ann-Charlotte Hedström.

Så försöker bedragarna lura dig – med lapp på vindrutan

Bil