Nya Cadillac Lyriq
Elbilen Lyriq ska bli Cadillacs väg in på den europeiska marknaden. - Foto: Cadillac

Cadillac gör comeback: Visar lyxig elbil i Sverige

​Cadillac är på väg in i elbilsåldern, och gör en nysatsning i Europa sin nya elbil Lyriq. Vi har synat bilen i sömmarna.


Cadillac är ett av bilvärldens mest anrika märken, men har hållit en tämligen låg profil i Europa under de senaste åren.

Nu planerar man ett återtåg på kontinenten med elbilen Lyriq, och Sverige är ett av de första länderna som bilen lanseras i på den här sidan Atlanten.

Satsar på eldrift

Lyriq är Cadillacs första helt eldrivna modell, och kommer att följas åt av den gigantiska lyxsuven Escalade IQ och den ännu lyxigare sedanen Celestiq.

Modellerna är alla tre byggda på GMs dedikerade elbilsplattform Ultium, som också ligger till grund för kolossen Hummer EV.

Bara en drivlina till Sverige

I Sverige kommer Cadillac Lyriq endast att erbjudas med ett drivlinealternativ, och i de två utförandena Sport och Luxury.

Under skalet finner vi ett batteri på hela 102 kWh, vilket enligt Cadillac ska ge en räckvidd på runt 53 mil. Den maximala effekten vid snabbladdning ligger på 180 kW.

Lyriq är en suv med en ovanligt låg taklinje. Foto: Cadillac

Effekten ligger på 528 hästkrafter och skickas till alla fyra hjul.

Både takräcken och dragkrok finns med bland tillvalen vilket är viktigt för den svenska marknaden, och dragvikten ligger på 1 588 kg.

Ett distinkt formspråk

Det första intrycket man får när man närmar sig nya Cadillac Lyriq är att det är en stor bil, och så är också fallet med en totallängd på strax över 5 meter.

Jämfört med Cadillacs bensindrivna suvar är taklinjen också väldigt låg, vilket tillsammans med de stora 22-tumsfälgarna bidrar till ett distinkt och närmast konceptbils-aktigt intryck.

Till detta bidrar även den stora “grillen”, som egentligen är ett stort, utsmyckat plastsjok, samt de hockeyklubba-formade LED-bakljusen som sträcker sig upp på C-stolparna.

Interiören övertygar

Även interiört är intrycket modernt och futuristiskt, med stora skärmar och ett relativt avskalat formspråk.

Designen är attraktiv och disponeringen mellan fysiska knappar och touchkontroller på instrumentbrädan förefaller logisk.

Interiören känns väl ihopskruvad.

Byggkvaliteten känns bra, även om det känns lite synd att de många kromade detaljerna är tillverkade i plast och inte metall.

Sittkomforten i framsätet förefaller god vid en snabb provsittning, men där bak är golvet också lite väl högt, samtidigt som takhöjden är begränsad för mer resliga individer.

Hög teknisk standard

MMI-systemet är Android-baserat, och kontrolleras antingen via touchskärmen, eller via ett vred i framkant av mittarmstödet.

Ljudsystemet stoltserar med hela 19 högtalare och aktiv brusreducering ska sörja för en tyst körupplevelse.

I USA säljs bilen även med Supercruise, vilket är Cadillacs version av självkörning. Systemet är emellertid inte ännu godkänt i Europa.

Steglös regenerering

En annan intressant teknisk detalj är regenererings-paddeln på baksidan av rattens vänstra eker – där man i en bensindriven automatbil ofta hittar paddeln för nedväxling.

Paddeln är fjäderbelastad och kontrollerar steglöst bromsregenereringen, som blir mer kraftfull ju hårdare man trycker.

För att öka effektiviteten ytterligare finns det även ett system som kan flytta runt spillvärme från både drivlinan och kupén till det system där den gör mest nytta.

Värmen som uppstår vid laddning kan exempelvis användas för att värma kupén, vilket betyder att denna energi inte behöver tas från batteriet.

Ska ut på Sverige-turné

Med tanke på att Cadillac har hållit en låg profil i Europa under de senaste åren satsar man nu hårt på att nå ut till potentiella kunder på kontinenten.

Under de kommande månaderna kommer därför Lyriq att åka på turné runt Sverige i en lastbil som man kallar ett mobilt upplevelsecenter.

Vi tittade på bilen vid det första stoppet i Kungsträdgården i centrala Stockholm, och upplägget ska senare rulla vidare till Malmö, Göteborg och Uppsala.

De första leveranserna av nya Cadillac Lyriq väntas att äga rum i Sverige under nästa år.

Grundpriset ligger på 906 700 kronor för både Luxury- och Sport-modellerna, medan grundpriset för privatleasing ligger på 16 990 kronor i månaden i 36 månader.

Bil