- Foto: SVT

Konsumentverket håller ögonen på Pontus Rasmusson: "Han brister"

Konsumentverket granskar influencern Pontus Rasmusson. Myndigheten anser att barn-influencerns inlägg bryter mot lagen och har såldes inlett ett tillsynsärende.


Pontus Rasmusson, 24,slog igenom på Youtube med barnprogramliknande videos där han gjorde olika pranks och challenges med sina föräldrar. Men det alltjämt barnvänliga materialet varvade han däremot med videos med innehåll som sexualiserade barn. 

I flera videos nämndes bland annat incest och våldtäkt mot barn. Efter Svenska Dagbladets granskning av Pontus Rasmusson stängde Youtube ner hans kanaler, där han hade över 170 000 prenumeranter. 

Pontus Rasmusson riktar köpuppmaningar till barn

Nu skriver tidningen att Konsumentverket inlett ett tillsynsärende mot Rasmusson efter att ha granskat hans konton i sociala medier. 

– Vi bedömer att han dels brister i reklamidentifieringen, dels riktar direkta köpuppmaningar till barn, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket till tidningen.

Konsumentverket berättar att det är specifikt två inlägg som det rör sig om, där han gör reklam för sitt konto  Patreon som är en prenumerationssajt.

Rasmusson i radarn hos Konsumentverket

– Det är inte självklart att mottagaren förstår att dessa inlägg är reklam för Pontus Rasmussons verksamhet. Det förekommer även, i tal och text, en rad uppmaningar att köpa prenumerationen – inklusive uppmaningar att försöka förmå föräldrar att köpa trots att barnet redan sannolikt har fått ett nej, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Pontus Rasmusson har tidigare svarat SvD att hans inlägg inte riktar sig specifikt mot barn utan alla målgrupper.

"Jag ger aldrig direkta köpuppmaningar till personer under 18 år", skrev influencern bland annat i ett mejl till tidningen.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!