1 av 4
- Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX
2 av 4
- Foto: Erik Abel / SCANPIX / Kod 9200
3 av 4
- Foto: Erik Abel / SCANPIX / Kod 9200
4 av 4
- Foto: Erik Abel / SCANPIX / Kod 9200

Åsa-Nisse driver med nazismen

Henrik Dorsin gör upp med landsbygdsromantik och nazism i nya Åsa-Nisse.


Rickard Ulvshammar och Henrik Dorsin är manusförfattare bakom den nya Åsa-Nisse-filmen. Vid sidan av, eller kanske snarare i samklang med, den klassiska buskishumorn finns meningsfulla gliringar till upphovsmannens nazistiska värderingar.

I en av scenerna får några trädgårdstomtar sina lyktor bortskjutna. Och kvar står tomtarna vars uppsträckta armar bildar nazihälsning. Ett sätt att uppmärksamma att upphovsmannen till Åsa-Nisse, Stig Cederholm, stred i Waffen-SS på 40-talet.

– Vi skrev in det för att bemöta kritiken i förväg, säger Henrik Dorsin till Aftonbladet.

Men framförallt är Åsa-Nisse en uppgörelse med ett svenskt idealsamhälle som, enligt Dorsin, aldrig funnits.

– Det ska ju vara ett inskränkt Asterix-samhälle där tiden har stått stilla, en hårt skruvad nidbild av Sverige och av svensk landsbygdsromantik på film. Du vet, cyklande präster och prunkande grönska, förklarar Dorsin.

Henrik Dorsin menar att det tydligt märks att vissa recensenter inte uppfattat ironin i filmen.

– Många har nog förväntningar på hur en Åsa-Nisse-film ska vara, och det påverkar hur de uppfattar den.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!