CUF:s ordförande Magnus Andersson.
1 av 2
CUF:s ordförande Magnus Andersson. - Foto: Ulf Palm SCANPIX/AP
Elin Monday har visat sig vara  ett påhitt från centerns ungdomsförbund.
2 av 2
Elin Monday har visat sig vara ett påhitt från centerns ungdomsförbund. - Foto: Nyheter24

Elin Monday avslöjad som fiktiv

Elin Monday - tidigare anonym videobloggare på Maktkamp24 - har visat sig vara ett propagandaverktyg från centerpartiets ungdomsförbund - CUF.


I går, onsdag, avslöjade SVT:s Rapport att bloggaren och kampanjmakaren Elin Monday inte finns på riktigt. Det är centerpartiets ungdomsförbund, CUF, som skapat den fiktiva personen och drivit hennes blogg.

Det har redan tidigare spekulerats kring huruvida Elin Monday är uppdiktad. För en månad sedan hade en av Maktkamp24:s bloggare en teori om att Monday var ett påhitt från CUF.

Elin Monday - som tidigare videobloggat på Maktkamp24 - har haft som mål att visa att ungdomar bör och kan skaffa jobb på nya sätt. I en kampanj mot Arbetsförmedlingen har Monday dessutom förkastat de traditionella jobbsökarmetoderna.    

Magnus Andersson, ordförande för CUF, säger till Maktkamp24 att motivet var att "visa ungdomar att det går att fixa jobb genom att vara kreativ och kommunicera på nya sätt."

Finns det inte en risk för att ni framstår som oseriösa när ni skapar en karaktär som vinner uppmärksamhet genom att skrika ut att "Arbetsförmedlingen suger"?

– För att nå ut till ungdomar måste man prata ungdomarnas språk. Och all uppmärksamhet som Elin fått visar att det fungerar.

Elin Monday laddade upp en video-CV You Tube som fick 13 000 visningar där hon deklarerade att "Arbetsförmedlingen suger" och att hon "är en jävel på Yatzy." Även hennes Facebook-sida  blev populär och lockade 4 500 medlemmar på kort tid.

CUF har drivit sin kampanj med hjälp av sociala medier och i ett pressmeddelande i går räknade Elin Monday upp en rad jobb hon blivit erbjuden.

Hjärnan bakom bland den fiktiva karaktären är bland annat Petter Johansson på kommunikationsbyrån ÅÄÖ/Swedishletters. "Poängen med kampanjen", säger Petter till Nyheter24, "var att skapa debatt kring frågor som rör arbetslöshet."

– Givetvis riskerar vi en del kritik, men vi gissar att den i så fall enbart kommer att komma ifrån människor som inte förstår sig på nya medier och hur ungdomar kommunicerar i dag, säger Petter Johansson.

Den fiktiva karaktären, uppenbarligen en skådespelare, har existerat den första februari i år.

Senast i förrgår skrev Elin Monday på sin blogg om hur det är "ett krig att vara ung och arbetssökande".

Elin Mondays video-CV.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!