Flygresor och ersättning.
Vad har man rätt till för ersättning om ens flyg ställs in eller ombokas? - Foto: Fredrik Varfjell/NTB/TT och Fredrik Sandberg/TT

Flygresan inställd eller ombokad? Då har du rätt till ersättning

Inställda flyg, långa köer på Arlanda och pilotstrejk. Det är många faktorer som kan komma att påverka din efterlängtade resa i sommar. Men har du koll på vad som gäller om ditt flygresedatum ändras? Nyheter24 frågade Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.


Sommaren är här och så även semestertiderna. På Arlanda råder i nuläget kaos på grund av personalbrist och köerna slingrar sig långa på flygplatsen. Här kan du läsa om man får gå före i kön om man riskerar att missa sitt flyg.

Läs även: Så kan du undvika köerna på Arlanda

Utöver detta varnade SAS för att närmare 4 000, av samma anledning som ovan, flygresor i maj-augusti kan komma att ställas in. Men flygbolagets presschef Karin Nyman menade då på att resenärerna kommer att bli ombokade till ett flyg inom några timmar eller på samma dag.

På torsdagen, den 9 juni, kom även ett nytt besked som inte gör det lättare att resa till varmare breddgrader, då runt 900 piloter på SAS varslat om strejk från och med den 29 juni. Här kan du läsa om vad som gäller kring ersättning vid pilotstrejk.

Men vad har man som konsument för rättigheter vid dessa tillfällen egentligen?

Foto: Johan Nilsson/TT

Flygresan med SAS inställd? Då har du rätt till ersättning 

Nyheter24 vände sig till Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, för att höra vad som egentligen gäller för resenärer vars flyg med SAS blir inställda eller försenade.

– Om flygningen blir inställd så har man som konsument för det första rätt att bli ombokad till något annat, om det är det man vill, förklarar Lindstrand.

Enligt juristen är det konsumenten själv som väljer om den vill bli ombokad eller inte.

– Det kan vara så att man vill bli ombokad så snart som möjligt eller vid ett tillfälle som passar konsumenten. Ombokningen behöver inte vara begränsad till SAS, utan det kan också ske med andra flygbolag.

Men om man inte vill bli ombokad då?

– Som konsument, om man inte vill välja ombokning, har man rätt att välja återbetalning istället. Då har man rätt att få tillbaka hela biljettpriset som man har betalat och det ska man få inom sju dagar.

Foto: Patrik Lundin/SvD/TT

Om flygresan ställs in kort inpå har du rätt till kompensation

Vidare förklarar Lindstrand att det är bra att hålla koll på när man fick beskedet från flygbolaget att resan ställs in.

– Om det är mindre än 14 dagar innan resan så kan man även ha rätt till det som kallas för kompensation, det är alltså standardbelopp i euro som beror på hur långt man ska resa. Det är från 250 euro upp till 600 euro.

Detta motsvarar cirka 2630 och 6315 svenska kronor. Är din flygresa försenad mer än tre timmar kan du även då ha rätt till denna standardkompensation.

Så får du ersättning för din flygresa

Hur gör man för att få ersättning för sin inställda eller försenade flygresa? Enligt Maja Lindstrand ska man då som konsument vända sig direkt till SAS, eller annat flygbolag, med sitt krav.

– Då ska man tänka på att spara kvitton och man ska helst reklamera skriftligt, man kan skicka mejl eller använda deras formulär.

Att SAS redan innan har varnat om att inställda eller försenade avgångar kan förekomma påverkar inte möjligheten att få ersättning.

– Det gör ingen skillnad. Det man kan tänka på som konsument är också att om man befinner sig på resmålet när man drabbas av en inställd resa kan man även behöva bo på hotell eller köpa mat medan man väntar, säger hon och lägger till:

– Det kan ju också vara så att man har rest till flygplatsen man ska åka ifrån, då har man rätt till även det från flygbolaget. Så det finns ganska bra skyddsnät för sådana situationer.

Om det är så att du är på hotellet, eller inte har åkt till flygplatsen än, i landet som du rest till är SAS skyldiga att betala för en hotellnatt om de skjuter upp resan tills nästa dag.

Tänk på detta för att få ersättning vid inställt flyg:

  • Spara kvitton för eventuella utlägg
  • Vänd dig till flygbolaget
  • Betala din flygresa med kreditkort för ett bättre skydd

– Då har man nämligen även rätt att vända sig till sin bank och få tillbaka pengarna, avslutar Maja Lindstrand.

/
sas
/
/
/