Har man rätt till ersättning om flygresan ställs in vid pilotstrejk?
Har man rätt till ersättning om flygresan ställs in vid pilotstrejk? - Foto: Vidar Ruud/Scanpix/TT, Fredrik Sandberg/TT och Fredrik Varfjell/NTB/TT

Har man rätt till ersättning om flygresan ställs in vid pilotstrejk?

På torsdagen varslade runt 900 piloter hos SAS för strejk i slutet av juni. Men vad innebär detta för dig som konsument om flygresan ställs in? Nyheter24 frågade Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.


Juni månad innebär att de första semesterveckorna plockas ut och därmed är det ett ökat tryck på Arlanda. Men det är inte helt enkelt att hinna till sitt flyg i tid, då köerna med ressugna slingar sig långa på flygplatsen. Anledningen? Personalbrist.

Nyheter24 har tidigare rapporterat om hur du undviker köerna på Arlanda.

I maj varnade SAS för att tusentals flyg kan komma att ställas in, eller ombokas, på grund av bristen på personal. 

– Men de flesta resenärerna kommer att bli ombokade till ett flyg inom några timmar eller på samma dag, sade Karin Nyman, kommunikationschef vid SAS, till Expressen då.

På torsdagen den 9 juni gick även SAS piloter, cirka 900, ut med att de planerar att strejka från och med den 29 juni. Men vad händer då om ens flygresa ställs in på grund av strejken?

Har man rätt till ersättning vid pilotstrejk?

Enligt Maja Lindstrand, jurist på konsumentverket, har man som konsument om ens flygresa ställs in, för det första rätt till en ny flygresa, antingen så snart som möjligt eller när det passar resenären. 

– Som konsument, om man inte vill välja ombokning, har man rätt att välja återbetalning istället. Då har man rätt att få tillbaka hela biljettpriset som man har betalat och det ska man få inom sju dagar, säger Lindstrand till Nyheter24.

Om flygresan ställs in mindre än 14 dagar innan avresa har man även rätt till kompensation, vilket är ett standardbelopp i euro som beror på hur långt man ska resa.

Det rör sig om 250 euro upp till 600 euro, vilket motsvarar cirka 2630 och 6315 svenska kronor. Beloppen gäller även om ens flygresa är mer än tre timmar försenad.

Men vad händer då om ens flygresa ställs in på grund av pilotstrejken? Under så kallade “extraordinära omständigheter” kan det vara så att du inte har rätt till en kompensation. Men inom denna ram faller inte en pilotstrejk.

– Vid en eventuell pilotstrejk så är utgångspunkten att konsumenten har rätt till de här standardbeloppen.

/
sas
/
/
Få ekonominyheterna direkt i din inkorg!