Stig Kvarnryd, vd på Flagghuset, och Tove Lycke, sömmerska, viker ihop en färdig Natoflagga.
Stig Kvarnryd, vd på Flagghuset, och Tove Lycke, sömmerska, viker ihop en färdig Natoflagga. - Foto: Anders Wiklund/TT

Rusning efter Nato-prylar

Flaggor, pins och dekaler – suget efter Natoprylar är rekordstort. Efterfrågan har stigit successivt, säger Anders Larsson, som driver webbshoppen Flagstore.


Företaget började leverera Nato-produkter redan 2007. Men då var efterfrågan inte särskilt hög.

— Hittills i år har vi sålt tre gånger så mycket, säger Anders Larsson, som driver webbshoppen sedan 2006 i Finspång.

Flaggor utgör den huvudsakliga inriktningen, men verksamheten har utvidgats och numera säljs även vimplar, tygmärken, skyltar, pins och dekaler.

Vänskapspins

I Nato-sammanhang är det främst vänskapspins, ett rockslagsmärke med den svenska flaggan förenad med Natos, som har seglat upp i popularitet.

— Efterfrågan har stigit successivt sedan Sverige ansökte om medlemskap, och än mer de senaste veckorna när medlemskapet närmat sig, säger Anders Larsson.

Han uppger att både privatpersoner och företag men även myndigheter beställer produkterna.

Full produktion i att trycka upp Natoflaggan på Flagghuset i Åkersberga.

Soldater eller samlare

På familjeföretaget Flagghuset i Åkersberga är produktionen sedan länge i full gång att trycka upp den blå Natoflaggan.

När Sverige blivit medlem vill flera kommuner, myndigheter och företag vara redo att hissa den nya flaggan, berättar vd Stig Kvarnryd.

— De större flaggorna har det inte varit så stor efterfrågan på fram till de senaste två veckorna, säger han.

Huruvida privatpersoner har funnit ett flaggintresse är svårt att säga.

— Vi vet inte om de är privata när de handlar i webbshoppen. Men när Ungern formellt sade ja förra veckan kom ett par privata beställningar.

— Jag tror att de som beställer nu har en anknytning till Nato. Kanske är de soldater eller flaggsamlare.

Aktiva i försvaret

När Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina i februari 2022 och när kriget i Gaza var ett faktum i oktober 2023, märktes en ökning i efterfrågan, enligt Anders Larsson på Flagstore.

— Jag började sälja Ukraina-produkter vid annekteringen av Krim 2014. Sedan svalnade intresset och det dröjde till 2022 innan folk åter började beställa ukrainska flaggor och dekaler.

Jon Svärdhagen driver webbshoppen Rekyl som bland annat säljer kläder med Natotryck i olika former. Även där har intresset ökat sedan Ukrainakriget.

— De flesta som handlar hos oss är privatpersoner, där många har varit aktiva i försvaret, eller jobbar i Försvarsmakten just nu.

— Vi bedömer att intresset kommer att öka över tid när förståelsen för vad Nato innebär börjar sätta sig hos alla medborgare.

TT
/
/