Tyvärr, du blir inte smartare av sociala medier.
1 av 3
Tyvärr, du blir inte smartare av sociala medier. - Foto: TT Bild/Montage
Google är heller inte bra för dig. Sökmotorn gör dig glömsk.
2 av 3
Google är heller inte bra för dig. Sökmotorn gör dig glömsk. - Foto: Scanpix
Dags att börja reflektera lite mer kring det du tar emot och delar?
3 av 3
Dags att börja reflektera lite mer kring det du tar emot och delar? - Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX

Sociala medier gör oss dumma i huvudet

En ny studie visar att vår förmåga att reflektera kring saker och ting försämras av att använda sociala medier.


Glömmer källkritiken

Nyheter24 har vid upprepade tillfällen rapporterat om falska efterlysningar som sprids på bland annat Facebook, på grund av avsaknaden av källkritik.

Efterlysningar som ibland helt saknar grund, eller innehåller felaktig information. Senast handlade det om en ung kvinna som fick sin skyddade identitet uthängd på nätet.

Nyheter24:s reporter Matilda Andersson har skrivit en kolumn om vår farliga förmåga att dela först och tänka sen.

Tror du att du blir smart av att använda sociala medier? Då tror du fel.

Enligt forskare bidrar den lättja med vilken information sprids med på sociala medier till att vi får allt svårare att tänka analytiskt. Delningshysterin gör att vi glömmer bort att reflektera kring vad vi gör och vilken fakta vi delar med oss av, något som i sin tur kan påverka vår intelligens.

Testgrupp fick svara på kluriga frågor

Studien är gjord av professor Iyad Rahwan vid universitetet i Edinburgh. Han har studerat hur sociala medier påverkar effekten av inlärning.

Studien gick till som så att tre kluriga frågor, vid flera upprepade tillfällen, ställdes till en testgrupp på 20 personer.

Resultaten visade att det var skillnad på när testpersonerna fick svara på frågan i avskildhet jämfört när de befann sig i grupp – då hade de nämligen en förmåga att ändra sina svar sett till hur andra svarat. Det spelade ingen roll att svaren var fel, personerna fortsatte ändå att upprepa vad de andra i gruppen svarat.

– Vi tror att människor är ovilliga att reflektera ordentligt eftersom att det tar tid och kraft. I det dagliga livet har vi inte tid att kontrollera allt, säger Rahwan till Daily Mail.

Informationsdelning försvagar

Traditionellt sett har vi alltid lärt oss av andra, något som nu riskerar att urholkas i och med hastigheten på sociala medier. Ju fortare informationsspridningen går, desto mindre tid till att reflektera och tänka kritiskt.

Vi blir helt enkelt lata och orkar inte riktigt ta reda på svaret själva utan förlitar oss i stället på att det våra vänner delar är korrekt. 

Google gör dig glömsk

Tidigare studier som gjorts på bland annat användningen av Google har kommit fram till liknande resultat. 

Att i och med att den information vi söker ofta finns ett knapptryck bort bryr vi oss inte längre om att lagra fakta – vi kan ju googla. Något som lett till att vi blivit mer glömska. 

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Källor: Israel avbröt planer på Iranattacker

Lyft för e-handeln efter svag period

I mars växte e-handeln med 1 procent jämfört med samma månad året innan, enligt siffror från Svensk handel. Totalt under årets första kvartal har e-handeln vuxit med 11 procent.

Kraftigt vinstlyft för Nordea

Den Helsingforsbaserade storbanken Nordea redovisar en rörelsevinst före kreditförluster på 1 796 miljoner euro för årets första kvartal. Det kan jämföras med 1 499 miljoner euro under motsvarande kvartal ett år tidigare.

SMHI: Risk för extra besvärligt väglag

SMHI varnar för risk för "extra besvärligt väglag" under morgonen i mellersta Svealand och Götaland. Orsaken är att regn och snöfall väntas.

Klimatförändring bakom extrem värmebölja i Mali

I nästan en vecka steg temperaturerna långt över 40 grader och mer än hundra människor dog. Den extrema värmeböljan i Sahel och Västafrika hade varit osannolik utan klimatförändringen, enligt en ny studie.

Barn som ber föräldrar swisha får sällan nej

Nästan vart tredje barn mellan 8 och 18 år ber regelbundet sina föräldrar om pengar via Swish – och 70 procent av dem får nästan alltid sin vilja igenom, visar en ny undersökning. Man gör nog både sig själv och sitt barn en björntjänst om man swishar lite till höger och vänster, säger Ica-bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér.