Chattboten ska fungera som första kontakt mellan vårdguiden 1177 och patienten i stället för ett telefonsamtal till en sjuksköterska. Arkivbild.
Chattboten ska fungera som första kontakt mellan vårdguiden 1177 och patienten i stället för ett telefonsamtal till en sjuksköterska. Arkivbild. - Foto: Janerik Henriksson/TT

Tillsyn av 1177:s chattbot efter avvikelser

Läkemedelsverket startar en tillsyn av leverantören P24 vars tekniklösning ersätter ett samtal med en sjuksköterska med en chattbot vid vårdguiden 1177, rapporterar Dagens Nyheter.


Tillsynen inleds sedan avvikelser har observerats i den automatiska triage-tjänsten, vilket DN och SVT tidigare har rapporterat om.

En av regionerna som har testat leverantörens chattbot är Västra Götalandsregionen som pausade tjänsten sedan den visat på brister.

— Vi startar upp ett nytt ärende. Det har kommit flera signaler och därför tar vi initiativ till en tillsyn av aktören, säger Sandra Sjöåker, utredare på Läkemedelsverkets enhet för medicinteknik, med fokus på medicinteknisk programvara, till DN.

Sorteringsverktyget lovar en nära 100 procentig träffsäkerhet vad gäller prioritering av patienters vårdnivå – men visar avvikelser i tre fall av tio, enligt en stickprovskontroll. P24 har inte sett någon anledning att rapportera till Läkemedelsverket.

TT
/
SVT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!