Media Markt-reklam fälls: "Framställs som ett rent sexobjekt"

Reklamombudsmannen slår fast att en reklamfilm från Media Markt är "kränkande för kvinnor i allmänhet".


2013 års mest sexistiska reklamer

Nakna kvinnor. Kvinnor som inte kan något. Kvinnor som får orgasm av snabbmat och kvinnor som bara kan städa.

2013 var tyvärr inte heller något bra år för jämställda reklamer.

En reklamfilm från Media Markt fälls av Reklamombudsmannen. Klippet, som visades under julen 2013, visar hur en kvinna klädd i korta lila shorts och en sport-bh ska hjälpa en man med hans smartphone anmäldes av flera personer som ansåg att den var diskriminerande.

"Kränkande för kvinnor i allmänhet"

Något som Reklamombudsmannen nu alltså instämmer i.

I sitt utlåtande skriver reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig att "kvinnan genom sin klädsel framställs som ett rent sexobjekt vilket saknarkoppling till de marknadsförda produkterna hemelektronikvaror. En sådan framställning är kränkande förkvinnor i allmänhet". 

"Humoristisk twist"

Media Markt själva hävdar att "filmen är inte uppenbart könsdiskriminerande. Generellt kan sägas att man valt att använda sig av humor ochsätta en humoristisk twist på vardagliga situationer".

Man menar också på att att humor kan tolkas på olika sätt – och att det är beklagligt om någon tolkat det på ett annat sätt än det avsedda.

Se den fällda reklamfilmen här:

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!