HM får stark kritik för sina plus size-kläder.
1 av 3
HM får stark kritik för sina plus size-kläder. - Foto: HM/TT
H&M själva anser att det inte är något fel i att ha en plus size-avdelning för kvinnor men inte för män.
2 av 3
H&M själva anser att det inte är något fel i att ha en plus size-avdelning för kvinnor men inte för män. - Foto: TT
Detta hittas på Plus Size-avdelningen i Sverige såväl som i USA.
3 av 3
Detta hittas på Plus Size-avdelningen i Sverige såväl som i USA. - Foto: HM.se

Kundernas hårda kritik mot H&M:s nya kollektion

Lisa, 26: "Jag reagerade för hur jag känner att detta riskerar att påverka framför allt unga tjejer".


Allt mer kritiseras klädkedjor för att sprida ohälsosamma ideal, både vad det gäller reklam och storlekar.

Någon som blev upprörd över att alla kläder på plus size-avdelningar är fula var Linn Hammarlund förra året, som då blev ombedd att gå ner i vikt.

Nu kritiseras H&M ännu en gång för sina storlekar. Den här gången är kunderna rasande över att modellerna som bär plus size-kläderna inte tycks vara större än en "normalkropp".

En av de som reagerat är 26-åriga Lisa Englund från Göteborg, som kollade igenom H&M:s nyheter inför hösten. Det var då hon noterade att det fanns flera modeller som inte var så trådsmala som de H&M brukar ha, utan snarare "helt vanliga tjejer".

– När jag sen klickade in på bilden såg jag att tjejerna visade H&M:s "plus size"-kollektion. Men de här tjejerna är inte plus size! berättar Lisa för Nyheter24.

– Jag blev provocerad och ledsen. Jag reagerade för hur jag känner att detta riskerar att påverka framför allt unga tjejer, säger Lisa och fortsätter:

– Att vara ung kvinna idag är inte alltid lätt, och H&M:s nya definition av var som är "normalt" och inte hjälper inte direkt tjejer att hitta självkänsla, acceptera sig själva och få självförtroende.

I tisdags skrev hon ett inlägg på Facebook som har fått stor uppmärksamhet.


Lisa var inte ensam om att reagera, utan fick medhåll av flera Facebook-användare.

Modeller, som gör allt ifrån high fashion till klädreklam, har oftast runt storlek 34-36. Men det är knappast snittet i Sverige.

Tidigare statistik från Statistiska Centralbyrån visar att sedan slutet av 1980-talet har medelvikten i Sverige ökat med närmare fem kilo. 

När Nyheter24 når H&M slår de ifrån sig anklagelserna och vill inte svara på frågor om deras ansvar vad gäller ohälsosamma kroppsideal.

"Inom de olika damkoncepten har vi ett storlekspann som sträcker sig mellan storlek 32 och 58. För H&M+-sortimentet jobbar vi med många olika modeller för att visa upp en variation och inspirera våra kunder till vårt senaste mode" skriver Johanna Dahl, PR-ansvarig på H&M Sverige, i ett mejl till Nyheter24.

Varför H&M har valt att göra en egen avdelning för kvinnor med dessa storlekar, men erbjuder plagg upp till storlek XXL på herravdelningen beror på att det finns en större efterfrågan hos kvinnor än män. Detta trots att fler män än kvinnor är överviktiga.

"Hur detta kommer att se ut i framtiden är för tidigt att svara på nu, men vi utvärderar löpande vårt sortiment som en del i att lyssna till våra kunders efterfrågan och vår målsättning är såklart att ha så nöjda kunder som möjligt" skriver Dahl i mejlet.

Många kunder upplever att era storlekar är mindre än i andra butiker. Vissa får inte på sig era plagg alls. Hur kommer det sig?

"Det finns inte en gemensam måttlista eller storlekstabell för branschen, så kan det skilja sig åt mellan olika märken och beroende på olika marknader" skriver Johanna Dahl i ett mejl till Nyheter24.

Läs om hur 21-åriga Vanessa vill förändra bilden av den perfekta kroppen och debatten: Det är 2017 nu, H&M – skärpning!

Tv: Emilia, 18, testade shorts på H&M: "Gick hem med gråten i halsen"

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med om kritiken mot H&M?
Tack för din röst!