Det är 2017 nu, H&M – skärpning!

- 05/09/2017, 13:00
Anna Boussard​ reagerar på könsuppdelningen i H&M:s barnsortiment.
1 av 5

Anna Boussard​ reagerar på könsuppdelningen i H&M:s barnsortiment.

Privat/TT/Skärmdump H&M

2 av 5

TT NYHETSBYRÅN

"Kill-avdelningen"...
3 av 5

"Kill-avdelningen"...

Skärmdump H&M

...och "tjej-avdelningen".
4 av 5

...och "tjej-avdelningen".

Skärmdump H&M

Anna Boussard​.
5 av 5

Anna Boussard​.

Privat

Anna Boussard​: "Efter den här upptäckten tar jag nog en sväng till en annan butik istället."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Skolstartstider betyder shoppingtider och då kan det hända att en trillar in på den kungliga hovleverantören H&M ett par gånger extra. Men efter den här upptäckten tar jag nog en sväng till KappAhl eller Lindex istället. 

Häromkvällen satt jag och scrollade mig igenom lite tröjor till min 6-åriga dotter och slogs av förvåning över hur jäkla ofräscht de könar sina kläder

"Hallå, inget nytt under solen!", tänker ni då. Att H&M har "tjej" och "kill"-kläder, som såklart begränsar det ena könets rörlighet och färgkodar hej vilt och så vidare, nej, det är inte nåt nytt och absolut inte fräscht det heller. 

Men det är marknaden som styr och det finns fortfarande alldeles för många ängsliga människor därute som inte vet om de kan köpa en body i off white till en pojkbebis (true story), och en ska också betänka att ett internationellt företag också måste kunna funka på alla marknader. 

Jag kan alltså ha överseende med en hel del rosa, glittriga grejer som ligger under den tydliga kategorin "FLICKA". Men jag tror ändå inte att någon marknad "kräver" den här sortens idioti. Aldrig tidigare har jag skådat sån extrem särskillnad mellan könen i form av rena budskap tryckta på kläderna. 

På killavdelningen väljer H&M att trycka texter som "Create the future" och "Time to go and change world". Jag hittade en tröja med ett "neutralt" text-tryck, "Hands up if you love fridays", och ett gäng coola band-tröjor. Med hiphop och rock och sånt där som KILLAR gillar, ni vet. 

På tjejavdelningen syntes det tyvärr inte ett spår av att någon kunde förändra världen. Där lyder texterna istället "Life is better when you’re laughing" och "Too chic for you". Ja. Vad ska en säga. 

Så tänkte jag i mitt stilla sinne att det inte kunde vara lika illa inne bland t-shirtarna, men ack så jag misstog mig. För killar kunde jag hitta "Make some noise", "Champ" och "Star". På tjejavdelningen då? Jo, "Nice is the new cool" och "Choose to shine". 

Hörrni, H&M! Varför kan inte tjejer "create the future" eller "make some noise", enligt er? Varför ska inte killar tänka att "nice is the new cool" eller tänka att livet är roligare bara de skrattar lite? Kom nu inte dragandes med nåt "men vaddååå det är ju inte så att nån förbjuder dig att köpa en tröja på killavdelningen till din dotter". För det är inte grejen. 

Grejen är vad som signaleras till barnen genom att de olika trycken erbjuds så tydligt på könade avdelningar. Äh, det här är så jävla självklart 2017 att jag inte ens ska behöva skriva ut det. MEN TYDLIGEN INTE FÖR H&M:S PRODUKTAVDELNING. 

Tjejer ska vara söta, snälla och ibland kan de få vara busiga och vilda (men då skyller vi på Batgirl eller överkompenserar med en tydlig rosa färg och hjärtan). Killar är högljudda stjärnor som formar världen. Försök inte inbilla dig nåt annat tokigt! Och folk undrar varför feminismen fortfarande behövs? 

(Värt att nämna i sammanhanget: KappAhl föregår med gott exempel och har faktiskt delat upp sina barnkläder primärt i storleksintervall på barnavdelningens startsida. Sen kan en naturligtvis välja att kolla under "Tjej" och "Kille", om en vill. Heja KappAhl! 

Även Lindex har alternativet att visa alla kläder utifrån storlek, vilket H&M i dagsläget helt saknar. Åhléns är faktiskt "best in show" och visar primärt storlek, sen plaggtyp! Inga könade avdelningar alls! Hurra, heja och guldstjärnor!)

Anna Boussard