Nu vill Wennerholm inte svara på om väljarna kan lita på honom med bakgrund av det förra löftet, eller förklara skillnaden mellan då och nu.
1 av 2
Nu vill Wennerholm inte svara på om väljarna kan lita på honom med bakgrund av det förra löftet, eller förklara skillnaden mellan då och nu. - Foto: Leif R Jansson / SCANPIX
Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) har lovat att SL-priserna inte ska höjas 2013. Men när han gav samma löfte hösten 2010 höjdes priserna ändå under 2011.
2 av 2
Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) har lovat att SL-priserna inte ska höjas 2013. Men när han gav samma löfte hösten 2010 höjdes priserna ändå under 2011. - Foto: Leif R Jansson / SCANPIX

Wennerholm (M) har lovat att inte höja priset förut - nu duckar han följdfrågor

Trafiklandstingsrådet har lovat att inte höja priset förut. Men han vill inte svara på frågor utan hänvisar till sitt tidigare blogginlägg.


Har ifrågasatts - och duckat

Christer G Wennerholm har tidigare både ifrågasatts och granskats hårt. Bland annat har han kritiserats efter spårvagnsbygget i centrala Stockholm som blev en dyr affär. Dessutom lyftes faktumet att han samtidigt sitter som ordförande i Spårvagnsstäderna, en lobbyorganisation som vill att man ska bygga mer spårväg.

Trafiklandstingsrådet har också kritiserats för att inte vilja svara på frågor när de blir alltför kritiska. Till exempel hänvisade han TV4:s reporter till sin blogg när de sökte upp honom mellan två möten.

STOCKHOLM. Huvudstadens trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M) lovade för snart två veckor sedan att priserna för att åka kollektivtrafik inte kommer att höjas nästa år.

Faktum är dock att han lovade samma sak inför 2011 när priserna för månadskort ändå höjdes med 100 kronor, eller "tre chipspåsar" som finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) jämförde det med.

Men när Nyheter24 hör av sig med frågor, bland annat om vad som skiljer det förra löftet från det nuvarande, duckar Wennerholm via pressekreteraren Sebastian Tham som i stället hänvisar till det tidigare blogginlägget.

Här är frågorna som landstingsrådet inte vill svara på:

- Är det just ett löfte eller mer en ambition?

- Vad skiljer detta löfte från det för 2011 när priserna ändå höjdes?

- Med bakgrund av det förra löftet, kan väljarna lita på uttalandet det här året? Varför?

Efter hänvisningen till blogginlägget fortsätter Nyheter24 ställa en fråga till Sebastian Tham:

Så ni kan ej säga vad som är skillnaden med detta löfte jämfört med det för 2011 som jag länkade till?

– I blogginlägget som jag klippte in återfinns den här meningen: "Exempelvis kommer Alliansen varken att föreslå kraftiga neddragningar av SL-trafiken eller höjd SL-taxa nästa år". Jag anser nu att jag svarat på din fråga.

Nyheter24:s tidigare granskning av priserna för kollektivtrafik i storstäder i Sverige och Europa visade att Stockholm är bland de dyraste. Från landstingets sida menade man att man inte kan jämföra med andra länder, detta trots att forskare hävdade att kollektivtrafiken inte skiljer sig speciellt mycket mellan Sverige och Europa.

/
/
/
/
/
SL
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!