Eric Rosén.
1 av 4
Eric Rosén.
Daniel Glasman.
2 av 4
Daniel Glasman.
Zeke Tastas.
3 av 4
Zeke Tastas.
Veckans killpanel består av...
4 av 4
Veckans killpanel består av...

Killpanelen: Varför uppfattas blondiner som korkade?

Var kommer egentligen denna urgamla fördom ifrån?Vi frågade vår killpanel.


Veckans panel

Eric Rosén, 31 år, nyhetschef på Nyheter24.
Twittrar på: http://twitter.com/detljuvalivet

Daniel Glasman, 29 år, driver en byrå inom kreativ varumärkeskommunikation som heter Dirty Butterfly.
Twittrar på: http://twitter.com/glasman

Zeke Tastas, 36 år, creativ director för reklambyrån Pistol Agency.
Bloggar på: http://thepistolagency.tumblr.com

Eric Rosén:

- Fördomen kommer väl i grunden av att blondhet är övergående. Det finns typ inga naturligt linblonda 40-åringar. Och att man antas bli klokare med åren. Då är man möjligen mer korkad medan man är blond än när det gått över. Men annars är det av samma anledning som vissa tror att svarta har "rytmen i blodet", att alla från latinamerika är "eldigt passionerade" och att alla tyskar är nazister innerst inne. De har fördomar baserade på märkliga stereotyper som inte har någon grund. 
Annat än möjligen att man i vissa fall blir vad folk envisas med att säga åt en att man är.

Daniel Glasman:

- Det är rätt självklart att blondiner uppfattas som korkade, det är inget annat en Darwinism i full flärd i vårt hårda samhälle. För att lyckas föröka sig, survival of the fittigast och allt vad det heter, så måste såväl killar som tjejer vara antingen smartast, roligast, eller snyggast. Blondiner är självfallet snyggast, så då behöver dom inte vara smarta för att få ligga. Och har du någonsin träffat en rolig blondin? I rest my case.

Zeke Tastas:

- Det finns en fullkomligt uppenbar förklaring till detta. När Statens Institut för Rasbiologi grundades 1922 bestämdes det att den blonda, ariska, kvinnan skulle stå modell för kommande generationers skönhetsideal. Detta föregicks av rikliga donationer från svenska turistbyrån och IKEA och efterföljdes av en lobbyingkampanj av sällan skådade dimensioner. Den eskalerade till den i reklamsammanhang unisont hyllade kampanjen ”Nazismen”. Efter nästan lika många år i rutan som ICA-såpan lades den till slut ner till förmån för efterträdaren, ”Den svenska synden”, regisserad av Bingo Rimér.
Kampanjen var så framgångsrik att det tyvärr blev fullkomligt kontraproduktiv. Då den blonda kvinnan hade fått stå modell för det vackra och rena så utarmades bilden av henne som tänkande varelse för att till slut reduceras till en sån där söt tjej som plutar med läpparna iförd endast trosor på en blogg vi alla besöker dagligen fast av helt skilda anledningar.
 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!