Vad säger Konsumentverket om Per Morbergs reklam?

Facebook/Reklam på sociala medier:

Igår skrev jag ett inlägg om Per Morbergs Facebooksida och huruvida det rör sig om smygreklam eller inte. Jag var osäker och ställde frågan till min kontakt på Konsumentverket och nu har det kommit ett svar från dem.
De är alltid snabba med att svara och extremt tillmötesgående – så tack för det!

Det här var mitt mail till dem:

Hej Christina,

Jag har en fråga ang Per Morbergs Facebooksida.
https://www.facebook.com/pg/permorberg/about/?ref=page_internal
Han gör mängder med reklam för sina varor och markerar ingenting som reklam eller samarbeten, men eftersom det är hans professionella sida där 99% av allting som läggs upp är hans produkter – behöver han då göra det?
Syftet är ju att reklam inte ska blandas ihop med annat redaktionellt material men om det inte förekommer redaktionellt material, måste man då reklammarkera?Eller borde han ha en sida för sin glögg, en sida för sina knivar mm så att man till 100% vet vad det är han gör reklam för i stället för att samla allt på en sida? Ta exempelvis Body Shop – de gör ju reklam för alla sina produkter på ett enda Instagramkonto och behöver inte ett för handkräm, ett för bodylotion mm. Är det samma sak här?
Tacksam för svar!
Hälsningar,
Camilla
Så här svarade Christina som arbetar på Presstjänsten på KOs Kommunikationsenhet:

Hej Camilla,  tyvärr kan vi inte uttala oss om enskilda företag eller fall som det du frågar om nu.

Generellt kan man säga att det alltid ska framgå att det rör sig om marknadsföring när så är fallet. Det har ingen betydelse om det är sina egna eller ett annat företags produkter man marknadsför.

Det avgörande är då inläggets utformning i dess helhet och om det för läsaren utifrån detta blir tydligt att det rör sig om reklam. Är det exempelvis så att reklam förekommer på en kanal där läsaren förväntar sig redaktionellt innehåll är det särskilt viktigt att utforma reklamen så att den på ett tydligt sätt särskiljs från det redaktionella materialet. Omvänt är det alltså inte nödvändigtvis så att ord som ”reklam” eller liknande behöver anges om det redan av utformning och sammanhang framgår att det rör sig om just reklam.

Som alltid är det i slutändan en bedömning i det enskilda fallet.

Vänliga hälsningar,
Christina Celsing

Presstjänsten
Kommunikationsenheten

Så med det sagt – vad tycker ni om Per Morbergs Facebooksida?
Framgår det att allting där är reklam? Jag tycker nog nästan det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *