Det kom ett dm:
I det här inlägget, på vilket kommentarsfunktionen är avstängd – görs det alltså reklam för saker till barn från den kinesiska sidan Temu. Det är Joakim Hallerheim – som är sambo med influencern Patricia Vide Lindh som står bakom den.
Temu, Aliexpress, Shein mm är alla extrema fast fashion-företag, där produkterna tas fram under någon problematiska former, både vad gäller säkerhet men också personalens arbetsförhållanden, men jag tänker att vi fokuserar på punkt 1 – säkerhet.
Enligt en undersökning i Sydkorea, som bland annat Aftonbladet skrivit om, innehåller klädjättarnas produkter ofta förhöjda halter av giftiga ämnen.
Inspektionen gällde drygt 90 produkter från Temu, Shein, Ali Express och ytterligare en kinesisk shoppingapp. Nästan hälften av sakerna innehöll giftiga ämnen. Bland annat skor med över 200 gånger så höga halter av hormonstörande ftalater än vad som är tillåtet. Och kepsar med dubbelt så höga halter av det cancerframkallande ämnet formaldehyd än den tillåtna gränsen.
Det finns alltså stora risker med att handla från sidor som dessa, och det är alltså härifrån som @hallerheim köper produkter till sitt spädbarn, med tanken att barnet ska använda dem vid måltider. Han har också köpt tuggleksaker som barnet ska ha i munnen och tugga på, trots att de kan vara potentiellt giftiga.
Vilken idioti, jag förstår att han stängde av sitt kommentarsfält, för hur försvarar man egentligen det här?