Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
Dock undanber jag mig politiska diskussioner, tack!
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli satt på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… 🙂

Ps! Tjafsa mindre!

Paula Rosas sex bästa tips för att lyckas med sociala medier

Paula har bloggat sedan 2012 och är en av de gamla rävarna som fortfarande är väldigt framgångsrik.
På sin blogg listar hon nu sina sex bästa tips för att lyckas på sociala medier, och avslöjar även varför hon inte anser att Hugo är ansvarig för hennes framgång, trots att det var han som fick inne henne i branschen.

Här kommer en sammanfattning av Paulas sex bästa tips för att lyckas:

– Nischa dig
Jag föddes in i en nisch på sociala medier. Portalen hette ”vimedbarn” och jag var gravid i vecka 12 när jag startade bloggen.
Jag har varit en gravidbloggare och mammabloggare.

– Var trovärdig
Att vara trovärdig är jätteviktigt. Våra dina följares förtroende med omsorg.

Lägg ner tid
Det ligger definitivt mer jobb än att bara ta en bild och skriva lite text.
Jag har valt mina nischer och har min värdegrund i min kommunikation och det är sällan jag bryter det mönstret. Det ligger i mitt intresse att ta reda på fakta om min målgrupp, jag är ständigt lyhörd och kikar på vad branschkollegor skriver/säger och jag gör mitt yttersta för att vara kreativ men samtidigt människa för att vecka efter vecka kunna producera värdefullt content.

– Ge värdefullt content
Jag ser det som att du och andra av helt fri vilja klickar sig in här och väljer att följa mig på instagram. Då vill jag ge något av värde tillbaka.

Involvera & interagera
Om jag skulle starta något nytt så skulle jag vilja ha målgruppens input och den kan du få väääldigt enkelt via instagram. Ponera att man ska starta en restaurang och är precis i början. Genom att involvera och interagera med potentiell kund kan man få fram en stark meny. Våga använda frågefunktionen och omröstningen!

– Utbilda dig
Jag har lärt mig massor under dom här åren.
Jag har också gått kurser, bland annat en på Berghs. Den bästa guideboken på marknaden är den här, skriven av Alexandra Bylund.

Har hon missat något tips som du tycker borde vara med?
Fyll på i kommentarsfältet i så fall!

Ett alltid uppskattat foto!

Hanna Friberg ska ha ätit en ilsken tonfisksallad som fått hennes mage att totalt balla ur.
Eftersom vi vet att många av de bilder vi ser på sociala medier är stage:ade så kan vi väl ta en snabb omröstning?
Hur många tror att Hannas resekompis Klara tagit det här fotot (nummer två i inlägget) ”in action” så att säga, och hur många tror att Hanna gått in på toaletten för att iscensätta sitt tarmtrauma efter att hon tillfrisknat?

Dörr på toaletten?
Är det för mycket begärt?
För de 80 000 kronorna som de betalade för sin hotellvistelse så borde det väl inkluderar en toalettdörr? En vikvägg? Ett draperi? Vad som helst

Tydligen ska Hanna och Klara åka tillbaka till Tulum om bara några veckor. 
Varför ens åka hem? Vattna blommorna kan väl någon annan göra? 🙂

Prata om PMS

Idag vaknade jag fri från karantän men med en enorm PMS. Hela dagen kändes meningslös och jag ville bara stanna i sängen och gråta. Jag vet ju att det är PMS så det är inte hela världen men det är ändå jobbigt att känna såhär varje månad. Jag har ätit antidepp för det tidigare men jag försöker tackla det utan medicin. Det brukar hålla i sig i två dagar och det är bara låta dagarna gå och vara snäll mot sig själv. // Isabella Löwengrip

PMS har blivit lite av ett skällsord, någonting som slängs i ansiktet på en kvinna, som en man av någon anledning irriterar sig på.
”Vaddå, haru PMS eller?”
Jag har aldrig hört en kvinna uttrycka sig på det viset, och jag hoppas att jag slipper det fortsättningsvis också.

Jag själv lider inte av någon PMS alls att tala om, men har förstått att det är ett ganska stort problem för många kvinnor. Många influencers delar med sig av sina erfarenheter av detta på sociala medier, vilket jag tror lett till att av-stigmatisera det en smula.
Det är vanligt, det är inte att vara på dåligt humör och det kan på riktigt påverka människors liv och vardag något alldeles enormt.
I början av året läste jag den här artikeln om PDMS (som jag kom att tänka på när jag nu läste Isabellas inlägg.)

Tänk dig att bli dumpad av den du älskar – en gång i månaden.
Det var verkligheten för Jörgen, 49.
Hans sambo My, 42, har gjort slut med honom flera gånger – och alltid mellan ägglossning och mens. – Vi skulle sälja huset och flytta isär, sen kom mensen och då skulle vi fortsätta vara ihop.

Mys PMDS får henne nämligen att tvivla på deras kärlek.
Nu berättar de hur diagnosen påverkar deras liv och vardag, vilka strategier de hittat för att hjälpa varandra och hur de kämpar för sin relation. – Jag tänker att det är bra att vara öppen, säger My.

PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, som ofta beskrivs som en allvarligare form av PMS, som ger psykiska besvär och svåra humörsymtom, enligt artikeln.
Det låter helt fruktansvärt, för alla inblandade.
Nu beskriver artikeln PMDS och inte PMS som är det Isabella skriver om, men att prata mer öppet om båda diagnoserna tror jag kan få fler att våga söka hjälp, istället för att bara lida i det tysta.

*tumme upp*

Chanelspa för väskor?


Om det finns span (gärna sponsrade) för utarbetade influencers att ladda batterierna på, så är det väl klart att det även finns för utslitna Chanelväskor. 
😉

Nä då, jag driver lite, samtidigt som jag faktiskt inte skojar.
Precis som den här följaren kommenterat på Alexandras inlägg så finns det faktiskt så kallade ”Bag spas” att skicka sina designerväskor och skor till, för att få dem rengjorda, lagade eller restaurerade.

Genom en snabb googling hittade jag det här stället i London, där det kostar från £ 79 för en djuprengöring av en Chanelväska och från £99 för en restaurering.

Jag tänker att, kan de få ordning på den här ⬆️⬆️ väskan, så borde de kunna fixa till Alexandras ”snusk-Vegas-väska” och göra den representabel igen. 😊

 

Chloe Schutermans engagemang-ish…

Jag har valt att bryta ner Chloe Schutermans inlägg som börjar med text om hur mycket hon älskar storstäder, för att sedan gå över till att göra smygreklam för sin nya klädkollektion, som inspirerats av dessa städer.
Vidare informerar hon följarna om att om man köper en av hennes tröjor så får man en guide till hennes favoritbarer mm, för att sedan avsluta med att slänga in en mening om att det är Internationella Förintelsedagen.
Sist. I ett smygreklamsinlägg.

Om det inte är tillräckligt viktigt att respektfullt lyfta fram i ett eget inlägg, så bör man kanske låta bli?

”Men det är väl bättre än inget!!?”
Är det? Är det verkligen det?


Familjen Schuterman är av judisk härkomst. Inlägg från Chloes blogg  

Uppföljning Holy Crap Podcast

Läs det här inlägget om Micke Gunnarssons medverkar i podcasten Holy Crap först, innan du läser detta. 

Nu har både tjejerna i Holy Crap Podcast och Micke Gunnarsson bemöt kritiken mot hans uttalanden om att man ska bemöta våldtäktsmän och andra förövare med kärlek istället för straff och konsekvenser. 
Inne hos Micke verkar man vara i någon form av kollektiv och desillusionerad Knutby-trans, där deras enväldige ledare can do no wrong.

Som tur väl är så låter det lite annorlunda från Amanda och Mathilda från Holy Crap som postat det här på sin plattform. 

Caia Cosmetics anklagas för fula säljknep

Bildkälla: SvD artikel.

Att Caia Cosmetics framgångståg tuffar på i snabb takt råder det inga som helst tvivel om.
Sedan starten har trenden pekat rakt uppåt, någonting som givit bland annat Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad rejäla tillskott i plånboken.
Det finns dock en del smolk i glädjebägaren, och SvD har nu publicerat en artikel om de kontroverser som Caia Cosmetics varit inblandade i.

Företaget har blivit anmält till Konsumentverket totalt 84 gånger.
Under november 2021 gjordes 36 anmälningar om vilseledande marknadsföring. Fem tvister har behandlats av Allmänna reklamationsnämnden och ett ärende är under handläggning.

Vid sju tillfällen har bolaget fällts av Reklamombudsmannen, varav fyra gånger för sexistisk reklam och tre gånger för bristande reklamidentifiering. Senast i julas kritiserades Caia av kunder för att ha sålt en, enligt kritiker, undermålig julkalender till ett högt pris, enligt artikeln som journalisten Alice Aveshagen författat.

SvD har publicerat recensioner som inkommit vad gäller Caias nya hudvårdslinje, där användarna är missnöjda med hur produkterna på intet vis motsvarar dess höga pris.

”Köp inte Caia skin, produkterna har ingen verkan och motsvarar inte det höga priset. Visst är det snygga flaskor men innehållet är inte värt mycket och kan snarare ha en negativ inverkan på huden, en bluff”, skriver en recensent.
”Med de priserna Caia har förväntar man sig vettiga produkter, men inget jag provat har ens varit i närheten av värt sitt pris. Nope, aldrig igen”, skriver en annan enligt SvDs artikel.

SvD har även pratat med Elvira Rosendahl, som är utbildad hudterapeut och som brukar recenserar hudvårdsprodukter på sin Youtube-kanal. Hon berättar för tidningen att hon vanligtvis är kritisk mot influencers som startar smink- och hudvårdsmärken.
”Jag ser ofta att de fokuserar på produkternas förpackningar, färger och dofter snarare än på ingredienser och formuleringar. Om merparten av budgeten läggs på marknadsföring så finns det inte mycket kvar till sammansättning av kvalitativa formuleringar och expertkunskap”, säger hon.

Elvira Rosendahl menar vidare att marknadsföringen av Caias hudvårdsprodukter är vilseledande, eftersom produktbeskrivningarna innehåller påståenden om ”aktiva ingredienser”, trots att det inte verkar finnas några studier som stödjer detta, någonting som är ett krav.

På frågan om hon tycker att priserna på Caias hudvårdsprodukter är motiverade, svarar hon att ”Priserna i sig är helt okej, förutsatt att det skulle gälla bra hudvård. I det här fallet är produkterna primitiva och företaget använder sig av fula säljknep. De bryr sig mer om att skapa en upplevelse av lyx än att leverera produkter som fungerar.”

Mikael Snabb, VD på Caia Cosmetics, håller inte med om kritiken. (Jag är glad att se att VDn besvarar den här kritiken, istället för att det återigen blir Bianca Ingrosso som får göra det, som i julkalender-haveriet.)
Han vänder sig emot kritiken på sociala medier som framkommer i SvDs artikel.
Enligt Snabb har Caia lagt ner ”oerhört mycket tid” på sin hudvårdslinje och den har tagits fram i samarbete med en kemist, en hudläkare och en biolog. Han lyfter också att det finns många positiva recensioner av produkterna på företagets hemsida.

”Alla ingredienser är testade och godkända. Caias hudvårdsprodukter är också registrerade i kosmetikaregistret i Europa och hos Läkemedelsverket. Det är meningen att koncentratet av aktiva ingredienser ska vara låga, det är inte säkert att produkten blir mer effektiv om vi hade stoppat i mer. Amerikanska pannkakor blir inte godare för att du häller ner en hel burk med bakpulver, säger han bland annat.
Vi vill göra säkra produkter för den stora massan. Det är klart att koncentrationen av aktiva ingredienser är högre om man exempelvis besöker en hudvårdssalong.

Mikael Snabb menar att kritiken mot hudvårdslinjen är orättfärdig och att Caias produkter är säkra.
”Kritiken mot julkalendern kan jag förstå, vi nådde inte kundernas förväntningar och det får vi ta på oss. Alla har rätt till en subjektiv åsikt, men i det här fallet känner vi oss lite orättvist påhoppade.”


Jag har själv testat både Caias hela hudvårdslinje, foundation och concealer och kommer göra en utvärdering vad gäller dem här på bloggen.

Hög eller låg trovärdighet?

Tiingelinn gör reklam för en produkt för alla som vill vabba mindre.
Hon själv borde stå först i kön, med tanke på att hon inte verksr gjort annat den senaste tiden, än att just vabba.
Hon vabbar till och med i skrivande stund. 😉

Det här vabb-maratonet i kombination med den här reklam – hög eller låg trovärdighet? 
Jag är kluven. Har hon vabbat så här mycket, TROTS användning av produkten, så skulle jag säga låg trovärdighet.
Gör hon däremot den här reklamen på GRUND av allt vabbande så blir den högre.

Hur tänker ni?

Tack för tips! 

 

Är det här rimligt?

Det här är alltså storlek large och en byxmodell i  ”loose fit” i Linn Ahlborgs klädmärke LXA the label?
Spännande!
Om det här är large som hon har på sig så undrar jag verkligen hur en storlek XXS ser ut, då det är minsta storlek tillgänglig.

Om det här är en large så tänker jag att jag kanske, eventuellt skulle kunna klämma ner mig i en storlek XXXL men jag är inte så säker på att de skulle vara så ”loose”. Då är jag normalt storlek medium på Lindex och Kappahl och en medium – XL på H&M. (Don’t get me started on their sizing, som Bibbzan skulle sagt mitt bland all svenska) 😉

Borde jag beställa ett par som ett test? 
”Hej, kan jag få beställa ett par byxor i varje storlek från Large och uppåt?” 👍🏻

Tack för tips!