Fanny Lagerwall gör bantningsreklam för kritiserade Yazen

Jag har inga åsikter om att människor med övervikt vill gå ner i vikt men för mig är det någonting som skaver när man gör betald bantningsreklam.
Jag har kritiserat Anna Deebang (Apan satt i Granen) när hon gjorde betald reklam för Viktväktarna, särskilt eftersom hon senare gick ut och tog avstånd från metoden och företaget eftersom det inte fungerade för henne, och nu är det dags igen.
Den här gången är det Fanny Lagerwall – som bland annat haft en träningspodd tillsammans med Jessica Almenäs – och som delat sin hälsoresa där hon velat gå ner i vikt.
Det är väl toppen, om hon känner att hon skulle må bättre av att väga mindre? Det säger jag ingenting om, men det är någonting som skaver med att det kommer ett reklaminlägg för företaget Yazen, som säljer läkartjänster där man skriver ut viktminskningsmedicinen Ozempic.
Eftersom det är förbjudet enligt Läkemedelslagen att marknadsföra läkemedel till allmänheten, så kringgår man det genom att marknadsföra företaget snarare än själva läkemedlet. Reklam för Yazen, snarare än Ozempic.
Samma sak gör ju mängder av influencer när det kommer till botox. Man får inte marknadsföra läkemedlet så istället gör man reklam för en behandling i vilken man använder botox, och lika dansant har Yazen tagit sig förbi samma lagstiftning.

Inte nog med det så har Yazen blivit hårt kritiserade för sättet de arbetar på, att de skriver ut bantningsmedicinen utan varken fysisk undersökning eller videosamtal. Det här rapporterade SVT Nyheter om den 18 januari 2024 där flera läkar riktade hård kritik mot vårdmodellen. SVT lät två av Sveriges främsta obesitasläkare se över vården i ett antal patienters fall. De sa så här:

– Jag skulle aldrig skriva ut potenta läkemedel till en patient jag aldrig har undersökt, säger Mikael Rydén, professor och överläkare på Endokrinologiska kliniken på Karolinska universitetssjukhuset.

– Det är inte rättssäkert att inte ta längd och vikt på patienter som ska bedömas utifrån just det, säger Claude Marcus, barnfetmaforskare och professor vid Karolinska institutet.
Han tycker att förskrivningen av Ozempic sker för lättvindigt och riskerar gå till människor som inte bör ha det. Även om läkemedlet bedöms vara relativt säkert så finns det biverkningar, så som svåra magsymptom.

Yazens chefsläkare Martin Carlsson höll inte med om att kliniken skriver ut Ozempic för lättvindigt. Han menar att kliniken gör en omfattande anamnes, och att patienterna får skicka in bilder på sig själva och sina mått. De tar även en omfattande blodprovspanel, sa han till SVT.

Jag tycker inte man ska försöka kränga på sina följare reklamsamarbeten med företag som profiterar på människors osäkerheter och kroppshat. För det är vad det handlar om. Ett vinstdrivande företag som vill att så många som möjligt ska köpa Ozempic av dem.
Yazen gör inte det här samarbetet för att de bryr sig om Fannys hälsa – de vill enbart att hennes följare själva ska bli så pass missnöjda med sina kroppar att de själva blir betalande kunder/patienter hos dem. Jag gillar helt enkelt inte sättet det görs så, och att en influenser gör reklam för bantningssprutor.

Nu är det offerkofta på för Aisha

Bildkälla: Aisha Instagram

I det här inlägget ifrågasatte jag sättet som Aisha missbrukar adlinks genom att uppmana sina följare att spam-klicka på hennes annonslänkar så att hon ska tjäna pengar, trots att man inte är ett dugg intresserad av produkterna hon länkar till. 
Vill folk swisha henne pengar – fine – vuxna människor gör vad de vill med sina egna pengar – men jag motsätter mig sättet hon missbrukar förtroendet som kommer med att tillhöra ett annonsnätverk. Det finns andra som göra liknande, eller inte liknande egentligen, men som är ”kreativa” med sina annonslänkar. Senast i raden är Paradise Hotel-deltagaren Erica Lindberg som uppmanade sina följare att klicka på hennes annonslänkar för att få reda på vilket namn hon givit sin nyfödda son.
Så får man nog heller inte göra, men Aishas annonslänk-uppmaningar är på en helt annan nivå.

Nu har Aisha postat två snyftande inlägg om att hon blivit ifrågasatt och att hon är utsatt för hat och mobbing, men det är enligt mig ett typexempel på en fokusförskjutning eftersom hon vet att hon blivit påkommen med handen i kakburken. Igen. Och det är så klart pinsamt, men jag tycker att det är dags att hon tar lite jävla ansvar för vad hon publicerar för- och uppmanar sina 25 000 följare att göra istället.
Hon riskerar att förstöra för andra kreatörer genom att missbruka annonslänkar och tillhörande nätverk. Punkt.
Det som däremot inte är okej är att skriva nedvärderande om hennes barn, sådana inlägg kommer raderas. När jag gick igenom kommentarsfältet under mitt förra inlägg så fanns det ett fåtal som handlade om Aishas barn, och de innehöll mest kritik mot henne och de val hon gör. Det fanns heller ingen ”privat information” som hon själv inte redan delat.

Det här är texten i hennes två lååååååånga inlägg:

Bild 1:
Det har varit lite frånvaro från mig här inne senaste dygnen. Vilket ni säkert märkt. Det började skrivas om mig och människor skriver inte bara om mig utan om mina barn, min familj och väldigt mycket privata saker. Att hålla mig frånvarande ger mig perspektiv och möjlighet att fundera på vad jag vill och om jag tycker det är värt det. Det har kommit stormar mot mig tidigare och jag har valt att inte skriva om det för jag vill absolut aldrig uppmärksamma eller vattna såna beteenden. Det är som ogräs som sprider sig och människor kan vara så otroligt elaka.

Jag sa redan från början när jag blev aktiv här igen att om det börjar – då går jag. Och jag vill hålla det. Inte bara för mig själv utan också för mina barn och andra som jag är rädd kan påverkas. Jag väljer att stänga av, bli frånvarande och inte lägga en sekund på sociala medier när sånt här händer för det gör mig ledsen vilket i sin tur påverkar de runt omkring mig. Sociala medier är en giftig plats och det går inte att lita på människor. Många skriver att man inte ska lägga sig borta för då låter man hatet vinna. Jag ser det inte så. Jag ser frånvaro som en möjlighet för mig att reflektera och växa och att ta kontroll över situationen. Jag har ingen kontroll över människor eller deras onda handlingar.

För mig är frånvaro ett sätt att lämna negativitet bakom mig. Jag stöttar inte det. Jag vill inte hänga på en plats som är toxic eller för folk vill mig illa och är villiga att gå långt för att se mig förlora. Det där är inte systerskap. Det är mobbning och hat. På samma sätt som jag inte accepterar det i verkliga livet så accepterar jag inte det på sociala medier.

Jag väljer att fokusera på mig, mina barn och den lilla som snart kommer. De förtjänar att se sin mamma glad och fortsätter jag vistas i ett klimat där folk får mig att må dåligt så kommer det påverka, vilket det aldrig är värt. Min hälsa, min familj och mina barns hälsa måste komma först. Jag kommer inaktivera min Instagram inom några dagar. Jag vet inte när jag kommer tillbaka men jag behöver få fokusera på det som verkligen är viktigt för mig och det är det verkliga livet. De flesta av er är helt fantastiska och jag är så enormt tacksam över er, fina godhjärtade personer som visar mig att hatet inte vinner. Vi är så många fler som visar kärlek och att jag får möjligheten att uppleva den kärleken får mig att känna mig enormt privilegierad. 🤍

Bild 2:
Och till alla som är i samma bransch. Jag har så extremt mycket respekt för er.
Det är inte lätt att vara ett ansikte utåt. Man är ständigt granskad och har ögonen på sig. Människor följer varje steg man tar och det känns som att vissa bara väntar på det där lilla snedsteget för att sätta igång med hatet.

Ni är så starka som orkar och fortsätter. Många influencers är i stormväder på sociala medier dagligen och ni ler ändå. Tycker det är stort av er och önskar på något sätt att jag själv hade den typ av styrka att bara stanna och fortsätta. Jag försöker se det som att jag besitter en annan typ av styrka som vågar lämna när det blir för mycket. Ingenting är rätt eller fel känner jag, alla gör det som känns bäst.

Kärlek ❤️❤️❤️❤️❤️

Tror ni det finns annonslänkar för garn och stickor?

Tack för bilder!

Margaux Dietz advokat pekas ut som henne nya pojkvän

Bildkälla: Stella Pictures // Fredrik Sandberg/TT

Det är väldigt skönt att ha mognat och få vara lite mer privat, säger Margaux till Expressen.

Enligt Expressen är Margaux Dietz nya kärlek ingen mindre än den 13 år äldre brottmålsadvokaten Slobodan Jovicic, 47 – kanske mest känd som mannen som försvarade ASAP Rocky under rättegången i Stockholm 2019.
Jovicic är delägare i advokatfirman Salomonsson & Jovicic, och dyker även upp i SVT-dokumentären ”Kan vi förlåta Margaux?”, där han företrädde Margaux när hon polisanmäldes 2022 efter att ha filmat en utslagen man i sitt trapphus och lagt upp det på sociala medier. I dokumentären får vi bland annat se hur hon och mamma Dietz besöker just Slobodans kontor.

När relationen mellan dem två ska ha gått från professionell till personlig är oklart, men Margaux hintade redan under Mama-galan förra året att hon träffat kärleken.
Jag är väldigt glad och lycklig över detta, sa hon då till Aftonbladet men ville inte gå in närmare på vem pojkvännen var..

Metro Mode har också skrivit om paret, men Margaux själv har hittills valt att inte namnge pojkvännen.
Min pojkvän vill inte vara offentlig. Anledningen är att hans jobb gör att det är en säkerhetsfråga, skrev hon i en kommentar.

Och visst – med tanke på att han är brottmålsadvokat med high-profile klienter är det kanske inte jättekonstigt, om det nu stämmer, men det lär ju inte direkt dämpa spekulationerna…

Mer missbruk av annonslänkar

Det finns tydligen ingen hejd på kreativiteten när det kommer till influencers och att missbruka förtroendet med annonslänkar.
Igår skrev jag om ”Aisha” som uppmanar sina följare att spam-klicka på hennes annonslänkar så hon kan köpa en ny barnvagn för 20 000 kr, och idag är det Paradise Hotel-deltagaren Erica Lindberg som skriver att hennes bebis fått sitt namn, men att man inte får veta det om man inte klickar på hennes annonslänkar så hon tjänar pengar.

De har sannerligen ingen skam i kroppen och verkar inte förstå hur de förstör för resten av branschen, för de som använder annonslänkar på rätt sätt.

Tack för tips!