Jag sitter och väntar på hockeyfinalen – det är därför jag är vaken och bloggar nu. =)
Håll mig sällskap vetja!
Yoga Girl:
Igår skrev jag om hur YogaGirl gör reklam för Natural Cycles på Facebook och att hon hittills hållit sitt löfte om att hålla sin Instagram helt ren från reklam, men så idag dök det som av en händelse upp ett inlägg om JUST Natural Cycles och vad hittar vi allra sist, längst ner?
Ett yttepyttelitet #ad.
YogaGirl vänder sig inte specifikt mot den svenska marknaden och behöver således inte till punkt och pricka följa den svenska marknadsföringslagen, men marknadsföring på Instagram mot exempelvis USA behöver också specificeras, särskilt som The FTC har gjort flera tillslag på Instagram mot just samarbeten.
Enligt amerikanska regler så räcker det med att man skriver #ad eller #sponsored längst ner vilket det inte gör i Sverige eftersom man ska förstår att det rör sig om ett samarbete innan man börjar läsa texten.
Så enligt amerikanska regler så gör Yoga Girl inte fel, men med tanke på att hennes reklam med lätthet kan blandas ihop med hennes andra redaktionella material och även gått ut med att hon inte gör sponsrade inlägg på Instagram så tycker jag att det här är mer än otydligt.
Men men…
USA har sina regler och Sverige har sina – det är bara att gilla läget. Jag önskar att alla kunde börja använda Instagrams egna markeringar för reklam så att det är samma över hela världen men det är nog att önska för mycket. =)
Bryr ni er förresten om att hon nu inte längre håller sitt löfte om att hålla sitt Instagramflöde reklamfritt eller gör hon helt rätt som smider medan järnet är varmt?
Och vad tycker ni om alla dessa stora influencers som gör reklam för Natural Cycles när så många i branchen inte rekommenderar det som preventivmedel?
