För att ingen ska känna sig utpekad och påhoppad i en känslig situation så kommer jag hålla det här inlägget hypotetiskt, men jag läste ett inlägg idag som fick mig att börja fundera.
Vart går gränsen för vad man kan göra som ett samarbete för på sociala medier?
Jag har ju fått inse att den inte gick vid plastikoperationer, en gräns som jag hoppades att vi aldrig skulle korsa så vart går den?
Ponera att en anhörig är sjuk, gammal eller skadad.
Skulle det vara okej att göra ett samarbete med företag som tillhandahåller tjänsten man är ute efter i utbyte mot exponering?
Här kommer några exempel som jag vill att ni tar ställning till.
Exempel 1:
En influencers mormor som drabbats av senildemens behöver plats på ett äldreboende. Mot att mormodern och äldreboendet exponeras på influencerns sociala medier med rabattkoder och länkar får hon en plats på ett svindyrt och egentligen fullt boende på en gång utan kostnad.
Exempel 2:
En influencers familjemedlem går bort och hen erbjuds en gratis begravning med tillhörande gravsten i utbyte mot exponering på sociala medier, med rabattkoder och länkar till företaget. Kanske med ett litet erbjudande – vid köp av gravsten får du ett stenhjärta med valfritt namn på att lägga vid graven utan kostnad.
Exempel 3:
En influencer och hens partner vill adoptera ett barn och får gå före hela adoptionskön samt välja vilket barn de vill ha – gratis – i utbyte mot exponering av barnet och urvalsprocessen med rabattkoder och länkar till företaget på sociala medier?
Exempel 4:
En influencer eller någon anhörig är i akut behov av ett organ men väntetiden i Sverige är lång. Då kontaktas influencern av ett företag i Iran – ett land där organhandel är tillåtet – och erbjuds ett gratis organ med tillhörande transplantation mot exponering, rabattkoder och länkar till företaget
Vad tycker ni? Är något eller några av dessa fyra exempel okej?
Gränsen flyttas hela tiden framåt utan att någon verkar stanna upp och fundera över vad det egentligen är som pågår. Kommer vi komma till en punkt där vi börja ser samarbeten av den sorten jag ger exempel på här ovan?
Jag menar, när Nyheter24 betalade för Kissies bröst i utbyte mot att de fick vara med och dokumentera före och efter var det liksom bland det värsta folk hade hört – i dag är det vardagsmat på sociala medier. Nu ska det filmas och publiceras FRÅN själva operationen!
Så? Vart går gränsen?
