https://www.youtube.com/watch?v=8gQbEe7fMRM
Igår hade Jocke och Jonna en livestream – den kan eventuellt fortfarande pågår när det här inlägget publiceras – där deras tittare bland annat kunde ringa in för att vinna en hel massa prylar, skicka sms eller bara ringa in för att snacka lite. Eftersom Jocke och Jonnas fans till stor del består av barn och unga så finns det en moralisk och etisk aspekt att ta hänsyn till här – och föräldrar som tvingas ta dyra telefonräkningar efteråt – och jag tyckte inte det kändes helt okej, så sagt och gjort…
Jag skickade den här frågan till Jocke:
Här kommer en sammanfattning av hans svar, och jag väljer att sammanfatta det eftersom vi diskuterade fram och tillbaka kring saker jag ifrågasatte eller ville att han skulle förtydliga:
- De uppmanar hela tiden alla under 18 år att fråga målsman innan de ringer in, och påminner hela tiden om kostnaden men enligt Jocke är majoriteten av de som ringer in 25 +.
- De har efter dialog med Etiska Rådet fått beröm för att de som enda medieföretag krediterar alla samtal som ringts utan tillåtelse. Föräldrar kan alltså kontakta dem i efterhand om deras barn ringt utan deras vetskap.
- Jocke och Jonna har även en spärr så att om ett nummer ringer för över 1000 kr så slår spärren till och numret blockeras.
- De har även en kundtjänst som hanterar allt detta vars kostnad J & J står för själva.
- J & J står för alla vinster själva ur egen fick och går back på detta, men gör det för att bredda sig och för att ge något tillbaka till sina äldre följare. Barn hatar tydligen dessa tävlingar.
- För att backa upp sina påståenden erbjöd han sig även att ge mig kontaktuppgifter till berörda personer på Etiska Rådet samt Lotteriinspektionen som de haft nära kontakt med och även ge mig statistik på ålder på de som ringt in.
Den där spärren som slår till när telefonen ringer över 1000 kr – den borde Melodifestivalen och Talang implementera.
Det är nog MÅNGA föräldrar som svurit över Sean Banan och Samir & Viktor när telefonräkningarna kommit, och innan ”hjärtröstningen” togs fram. Fast å andra sidan tänker nog kidzen att ett och annat ”stödsamtal” nog inte kan skada… 😉
Har ditt barn ringt lite mer än du godkänt?
Här är kontaktinformationen till Jocke och Jonnas kundtjänst dit du kan höra av dig för att få summan krediterad:
Kundtjänst: support@jockejonna.se och 010-3000050
