Alice Stenlöf är både eld och lågor och ärad över att vara den första svenska influencern att arbeta med Victoria’s Secret Sweden, någonting hon delar med sig av på bland annat Instagram.
Enligt henne så ska företaget arbeta mot att bli mer inkluderande, och jag undrar verkligen vad det innebär för ett av världens mest homogena företag som visar upp en typ av kropp och en typ endast.
Både fotografen Rami Hanna och modellen Cassandra Klatzkow – aktuell som modell för Ellos Plus and Curves partykollektion – är mycket kritiska till både företagets uttalande om att vara inkluderande och Alice Stenlöfs och andra influencers samarbete med Victoria’s Secret då företaget minst är lika kända för att sprida dåliga ideal som de är för att sälja stringtrosor och det är helt enkelt inte okej längre, oavsett hur många söta änglavingar de slänger ut på catwalken.
När till och med supermodeller bojkottar showen – då är det dags att fundera över vad man som företag faktiskt står för och sänder ut för signaler. Att man ska känna sig ”bekväm” i VS underkläder, som deras nya slogan föreslår känns mer som ett hån än ett löfte med tanke på vilka kroppar de använder för att visa upp dem.
Alice Stenlöf har tidigare öppet pratat om sina kroppskomplex där hon bland annat mådde riktigt dåligt över sin rumpa när hon var yngre.
Vill man verkligen då samarbeta med ett företag som förmodligen fått mängder av andra unga tjejer att känna samma sak om sina kroppar? Vet Alice tillräckligt mycket om vad som komma skall för att vilja vara med på det här förändringens tåg eller är hon så pass smickrad över att få vara en av VS modeller att det helt enkelt inte gick att tacka nej?
Tack för tips!
